top of page

Începuturile concursurilor de bob trebuie căutate în ElveÅ£ia. Mărturii repetate arată că în acest spaÅ£iu au avut loc primele amenajări ÅŸi întreceri. Astfel, în 1879, apare prima pârtie taluzată între localităţile Schatzalp ÅŸi Davos. Anul 1895 consemnează înfiinÅ£area grupării sportive de profil „St. Moritz Tob-bogan Club”, ulterior purtând denumirea „St. Moritz Bobsleigh Club”. Concursurile aveau loc pe pantele de la Cresta Run, pârtie definitivată în 1884, situată între St. Moritz ÅŸi Celorine, cu o diferenţă de nivel de 157 m. Pe data de 5 ianuarie 1898, se organizează Festivalul de Bob la St. Moritz, Cresta Run, câÅŸtigat de un echipaj britanic (pilot – G. St. Aubin).

Tot în această localitate, în 1904 este construită prima pârtie artificială, care o va înlocui pe cea de la Cresta Run, considerată periculoasă.

Concursurile de bob debutează în programul JO din 1928, primii câÅŸtigători fiind echipajul elveÅ£ian de 5 persoane, condus de E. Scherrer. FederaÅ£ia In-ternaÅ£ională de Bob Tobogan organizează primul CM, dominat de echipajul britanic (5 persoane), condus de N. C. Martineau. Primul CM de bob – (2 persoane) va avea loc la Oberdorf, victoria revenind cuplului ger-man H. Killin – S. Huber, în 1931.

Palmaresul de excepÅ£ie în acest sport îl deÅ£ine sportivul italian Eugenio Monti, care a câÅŸtigat 8 titluri la CM ÅŸi 2 la JO.

Leagănul bobului românesc este Sinaia, cea mai importantă staÅ£iune pentru sporturile de iarnă, supranumită, pe drept cuvânt, „Perla CarpaÅ£ilor”. Incă de la începutul secolului al XX-lea, Sinaia răspundea prin infrastructură exigenÅ£elor turismului

internaÅ£ional, iar prezenÅ£a Castelului PeleÅŸ, reÅŸedinÅ£a de iarnă a familiei regale, aduna întreaga protipen-dadă. Unii dintre frecvenÅ£ii vacanÅ£elor petrecute în staÅ£iunile din ElveÅ£ia ÅŸi FranÅ£a, subjugaÅ£i de aÅŸa-nu-mitele „plaisirs frénetiques de la neige”, au adus ÅŸi la Sinaia boburi, după moda timpului, folosindu-le pe drumurile ÅŸi aleile din jurul Castelului PeleÅŸ.

ApariÅ£ia bobului ca sport, în România, se situează în jurul anului 1909, când de fapt se semnalează primele coborâri. Intreaga activitate se reducea la câteva zile pe an, în preajma sărbătorilor de iarnă. Incepând cu anul 1910, apar ÅŸi întreceri organizate sub titulatura de „concursurile pentru sporturile de iarnă”, pretenÅ£ios numite astfel, participarea fiind foarte modestă. Tot în acest an apar primele articole în presă, care prezintă noul sport, dau amănunte asupra echipamentului, noÅ£iuni de tehnică, de con-ducere etc. Această publicitate va stârni o adevărată vogă a bobului la Sinaia, dar acesta va rămâne totuÅŸi practicat de un cerc restrâns de amatori (bogaÅ£i).

Până în 1916, concursurile se defăşoară cu regu-laritate la Sinaia, alături de cele de sanie ÅŸi scheleton, fără reglementări precise. O confirmă prezenÅ£a în boburi a 2, 4, 5, 6 persoane, formarea echipajelor mixte, fără categorii de vârstă, pilotarea bobului de către femei, folosirea aceluiaÅŸi bob de mai multe echipaje constituite ad-hoc etc. Primul câÅŸtigător de-semnat al unui concurs de bob din 1910 este N. Fili-ti, iar la echipajele multiple, „Cercul Sportiv Român”.

In 1911, prezenÅ£a femeilor în bob este foarte activă. Le vom găsi atât în proba rezervată lor, cât ÅŸi în echipaje alături de bărbaÅ£i. Concursurile sunt organizate la 3 probe: bob – 2 femei, bob – 2 bărbaÅ£i ÅŸi 2–5–6 persoane. CâÅŸtigătorii: Natalia Darvari (femei), Jean Costinescu (bărbaÅ£i) ÅŸi echipajul multiplu „Socie-tatea Săniutza”. In 1912, programul de concurs este acelaÅŸi. La femei, câÅŸtigă Mihaela Ghyka, iar la echipajul multiplu iese câÅŸtigător echipajul (masculin) condus de aceeaÅŸi Mihaela Ghyka !

InfiinÅ£area, în 1912, a FederaÅ£iei Societăţilor de Sport din România (FSSR), în cadrul căreia funcÅ£iona „Comisia pentru Sporturile de Iarnă”, are darul de a coordona ÅŸi impulsiona practicarea bobului. In anul 1913, nu este consemnată nici o activitate (din lipsă de zăpadă); concursurile sunt reluate în 1914, dar cu un succes mult redus faţă de anii precedenÅ£i. Pentru prima dată, se organizează un concurs naÅ£ional interÅŸcolar de bob, câÅŸtigat de echipa Liceului „Gh. Lazăr” din BucureÅŸti. Tot în 1914, la „Concursul naÅ£ional de bob”, participă ÅŸi un echipaj format din turiÅŸti germani, care ocupă locul III. Concursul este câÅŸtigat de echipajul Åžcolii Evanghelice din Capitală. Prin participarea echipajului german la concurs, s-a făcut cunoscută ÅŸi în străinătate activitatea bobistică de la noi.

Activitatea este reluată – cu entuziasm – în 1920. Apar centre noi de bob, la BraÅŸov, Râmnicu Vâlcea, Slatina, IaÅŸi. Se practica, în general, un bob de stradă, pe drumuri de munte, pe pârtiile de schi de la Postăvar ÅŸi de la Poiana BraÅŸov.

In 1921, la Sinaia, întrecerile de bob sunt organi-zate la proba cu 2 persoane ÅŸi cu echipaj multiplu – mixt. Se remarcă „bobistele” Dina Berindei ÅŸi L. Grueff (conducătoarea echipajului).

Anul 1922 marchează înfiinÅ£area „Campio-natelor NaÅ£ionale” la sporturile de iarnă. Campionatul de bob are loc la Sinaia, titlul la proba „echipe de club” revenindu-i Centrului Râmnicu Vâlcea, care-l avea ca pilot pe tânărul librar Iorgu Arsenie.

Ascensiunea bobului începe din anul 1923, când se dispută mai multe concursuri dotate cu cupe. La CN de bob, care constau dintr-o singură cursă, titlul de campion a revenit echipajului de la Clubul „ColÅ£ea” din Capitală. In 1924, iese campion echipa-jul „Politehnica”, de la „Societatea Politehnică Bu-cureÅŸti”. Organizarea JO din 1924 de la Chamonix – FranÅ£a, stârneÅŸte interesul boberilor români. Lipsa de fonduri a statului, pentru a sprijini participarea la aceste JO, este amplu dezbătută în presa timpului.

Iorgu Arsenie îÅŸi confecÅ£ionează un bob („AvalanÅŸa”) ÅŸi împreună cu boberul Tita Rădulescu fac deplasarea la Chamonix. Acolo vor participa la întreceri, dar cu un bob de împrumut (tip Bachmann), cucerind 3 cupe. Startul la cursa olimpică – propriu-zisă – nu-l vor putea lua, deoarece regulamentul prevedea ca tot echipajul să provină din aceeaÅŸi Å£ară, condiÅ£ie pe care nu o îndeplineau.

Participând în calitate de reprezentant al Comisiei de Constituire a FederaÅ£iei InternaÅ£ionale de Bobsleigh ÅŸi Tobboganning (FIBT) de la Chamonix în 1924, Iorgu Arsenie obÅ£ine afilierea României la acest organism sportiv internaÅ£ional.

In 1925, la Sinaia, se construieÅŸte prima pârtie de bob după proiectul ing. Sângiorzan, pe un versant vestic al dealului Furnica. Ea avea o lungime de 2 100 m ÅŸi 10 viraje.

Primele boburi au fost construie din lemn, cu tălpici de fier ÅŸi erau conduse cu fise sau cu volan; erau prevăzute cu 2, 4, 5 sau 6 locuri. Americanul Townsend a construit primul bob, legând două sănii una de alta.

In anul 1926, traseul existent este corectat (la fel ÅŸi în anii următori), el având o lungime variabilă între 1 430 – 2 140 m ÅŸi 6 viraje. Se pare că ex-preÅŸedin-tele FIBT, Otto Greibel, ar fi practicat în tinereÅ£e bobul pe această pârtie. La CN din 1926, titlul de campion naÅ£ional va reveni echipajului „Aeronauti-ca”, format din piloÅ£i – aviatori. La Râmnicu Vâlcea ÅŸi Slatina continuă organizarea concursurilor stradale sau pe drumuri de munte.

La CN din 1927 de la Sinaia, se remarcă echipa-jul studenţesc al fraţilor Grigore şi Mircea Socolescu şi maiorul Mihai Mihail din Slatina.

Cu acest prilej, se oferă cupa pentru „cel mai cutezător ÅŸi mai destoinic bober” pilotului aviator Alexandru Papană, în vârstă de 21 de ani, cel care va domina, în anii următori, competiÅ£iile de bob. Re-cunoaÅŸterea capacităţii sale se va confirma ÅŸi în 1928, când, împreună cu Dumitru Hubert, vor cuceri titlul de campioni naÅ£ionali la proba de 2 persoane. Clubul „Aeronautica” (din care făceau parte cei doi con-curenÅ£i) avea două formaÅ£ii cu echipajul: Alexandru Papană (pilot), Alexandru Ionescu, Tiberiu Stătescu, Puffi Popescu, Gheorghe MoÅ£oi (frânar). Dintre aceÅŸtia, se vor selecÅ£iona mai târziu boberii care vor aduce faimă sportului românesc.
PerformanÅ£ele realizate de boberii noÅŸtri în anii 1926-1928 stimulează interesul ÅŸi determină prezenÅ£a bobului românesc la JO din 1928, de la St. Moritz (ElveÅ£ia). Dar participarea era condiÅ£ionată (ca de obicei) de mijloacele materiale. Prin urmare, „cheltu-ielile le-au suportat sportivii din propriile economii” cum avea să declare unul dintre foÅŸtii boberi. La JO, echipajul român s-a clasat pe un meritoriu loc VII (bob 5 persoane), la 4,3 secunde de campioni. Al doilea echipaj (care nu a avut un bob corespunzător), a avut o comportare mai modestă.

In anul 1930, se participă pentru prima dată la CMU de Bob – disputate la Davos (ElveÅ£ia). Echipajul Alexandru Frim – Dumitru Zană cucereÅŸte medalia de argint, după cel al Germaniei, ÅŸi devansând ţări cu tradiÅ£ie ca: Italia, FranÅ£a, ElveÅ£ia ÅŸ.a. Este prima per-formanţă obÅ£inută de boberii români într-o competiÅ£ie internaÅ£ională. EdiÅ£ia din 1931 confirmă valoarea boberilor români, prin echipajul Alexandru Papană – Dumitru Hubert, care devine campion ÅŸi recordman al pârtiei.

CN de bob din 1932 se dispută în decembrie, pen-tru a permite participarea la JO din Lake Placid (SUA).

Pentru a evita o eventuală accidentare, echipa-jele lui Papană (care urmau să participe la JO), ab-sentează de la startul „naÅ£ionalelor”. Se evidenÅ£iază căpitanul Emil Angelescu. Plecarea la JO, ca de obi-cei, este marcată de lipsa de fonduri din partea statu-lui, fapt pentru care concurenÅ£ii vor contribui cu câte 25 000 de lei fiecare. Echipa noastră concurează pe boburi învechite, din lemn, improprii pentru o pârtie de gheaţă de mare viteză, ca cea de la Lake Placid. Organizatorii impută boberilor noÅŸtri echipamentul neadecvat, lipsa căştilor de protecÅ£ie etc. In com-paraÅ£ie cu pârtia de la Sinaia (2 200 m lungime), cea de la JO era mult mai dificilă (2 350 m ÅŸi 26 de vira-je, total îngheÅ£ată), fiind considerată cea mai com-plexă din lume la acea dată. Dând dovadă de calităţi remarcabile, boberii români s-au impus atenÅ£iei elitei mondiale. Astfel, bobul de 2 persoane – Alexandru Papană, Dumitru Hubert se clasează pe locul IV, iar echipajul de 4 persoane – Alexandru Papană, Alexan-dru Ionescu, Ulise Petrescu ÅŸi Dumitru Hubert – pe locul VI. Rezultatele sunt considerate a fi un succes deplin. După JO, boberii români sunt invitaÅ£i la Cam-pionatele Americii de Nord, unde vor bate ÅŸi recordul pârtiei. Ca recompensă a bunei lor comportări în SUA, conducerea FIBT le-a oferit posibilitatea de a participa la concursurile cu caracter internaÅ£ional or-ganizate în Germania ÅŸi ElveÅ£ia.

In 1933, concursurile de bob se desfăşoară la Râmnicu Vâlcea, Câmpulung Muscel, Slatina ÅŸi Sina-ia pe o pârtie îmbunătăţită. Intr-o formă de excepÅ£ie, Papană ÅŸi Hubert câÅŸtigă toate cursele la care participă, inclusiv titlul de campion naÅ£ional la ambele probe.

Incepând cu anul 1933, bobul românesc înregis-trează pagini de glorie în arena internaÅ£ională. Se par-ticipă la JMU de la Bardonechia (Italia), unde bobul de 2 persoane (Alexandru Frim – Dumitru Zană) ocupă locul IV. La campionatele internaÅ£ionale ale FranÅ£ei de la Chamonix, echipajul de bob 4 persoane (Angelescu – Gribincea – Bârsănescu – Popescu) ocupă locul V. Consacrarea acestui sport, însă, va avea loc o dată cu obÅ£inerea locului I la CM de la Oberschreiberhau (Ger-mania) de echipajul de la „Aeronautica I” la bob 2 persoane, format din Alexandru Papană ÅŸi Dumitru Hubert. Este prima medalie de aur cucerită la CM de către boberii români. De semnalat că Papană a folosit în locul volanului, fiselele, iar echipajul a luat „startul lansat” (o premieră !), pentru care ÅŸi-au montat la bob un împingător special, brevetat ad-hoc drept „patentul Papană-Hubert”. CâÅ£iva ani mai târziu, Alexandru Frim va construi un tip de bob complet carenat (ca ÅŸi Horst Graf), fapt care demonstrează capacitatea crea-toare a boberilor români. Cel de-al doilea echipaj („Politehnica” BucureÅŸti), format din Alexandru Frim ÅŸi Dumitru Zană, se clasează pe locul VI.

In 1934, se constituie federaÅ£ii sportive indepen-dente pentru bob ÅŸi patinaj artistic. Ascensiunea bobu-lui românesc pe plan internaÅ£ional va fi confirmată în anul 1934 prin performanÅ£a echipajului de 2 persoane (Alexandru Frim – Vasile Dumitrescu) la CM de la Engelberg (ElveÅ£ia), unde se cucereÅŸte medalia de aur. Reeditarea succesului realizat în 1933 con-solidează poziÅ£ia bobului românesc în arena mondia-lă. In acelaÅŸi CM, echipajul A. Papană – D. Hubert se clasează pe locul III. O performanţă deosebită reali-zează ÅŸi echipajul de bob 4 persoane (Emil Angeles-cu, Teodor Popescu, Dumitru Gheorghiu, Ion Gribin-cea), care se clasează pe locul II la CM din acelaÅŸi an, de la Garmisch-Partenkirchen (Germania). Cel de-al doilea echipaj, pilotat de A. Papană, este descalificat, ca urmare a pierderii frânarului într-una din coborâri. AÅŸadar, rezultatele boberilor români în anul 1934 sunt excelente: trei medalii obÅ£inute de trei piloÅ£i diferiÅ£i. Din păcate, aceste succese vor fi umbrite de pierderea lui Hubert – prăbuÅŸit într-un accident de avion la un miting aviatic. Locul său în echipaj a fost luat de Gheorghe Ostapov. Dar cuplul Papană – Ostapov nu va dăinui decât un an, deoarece Ostapov se va sfârÅŸi într-un accident de avion; aceeaÅŸi soartă o va avea ÅŸi Vasile Dumitrescu, care încerca să sta-bilească un record mondial aviatic pe ruta Europa – Australia. Colegul său, de bob ÅŸi de aviaÅ£ie A. Frim, s-a salvat sărind cu paraÅŸuta.

In noiembrie 1934, se constituie FederaÅ£ia Română de Bob. Cu toată evoluÅ£ia organizatorică, seria succeselor de excepÅ£ie va fi oprită. Participarea la CM din 1935 de la St. Moritz (ElveÅ£ia), cu echipa-jul de bob 2 persoane, pilotat de Papană ÅŸi cu două echipaje de bob 4 persoane, pilotate de Papană ÅŸi Frim se soldează cu eÅŸecuri.

Tot în 1935, Uniunea FederaÅ£iilor Sportive din România (UFSR) a iniÅ£iat un Premiu NaÅ£ional al Sporturilor, menit să răsplătească cea mai valoroasă performanţă sportivă a anului. Pentru acest an, pre-miul i-a fost decernat boberului Alexandru Papană, pentru activitatea desfăşurată în domeniul bobului ÅŸi pentru dobândirea primului titlu mondial pentru România, la această disciplină.

In 1936, CN nu se dispută. Se participă totuÅŸi la JO de la Garmisch-Partenkirchen (Germania). DeÅŸi cartea de vizită a concurenÅ£ilor era dintre cele mai se-lecte, o serie de deficienÅ£e organizatorice au impietat asupra rezultatelor, la care s-a adăugat starea sănătăţii echipajului (Papană îÅŸi fracturează un picior).

In 1937, singura activitate se rezumă la organi-zarea CN, la care se disting Alexandru Frim şi Con-stantin Dănăşicu (campioni naţionali).

In următorii doi ani, CN nu se dispută. Se par-ticipă totuÅŸi la un concurs de la Cortina d’Ampezzo (Italia) ÅŸi la CM de la St. Moritz, unde echipajul Alexandru Frim – Gheorghe Florescu ocupă locul VII, iar echipajul Mihai Mihail – Teodor Popescu se răstoarnă.

Cel de-al doilea război mondial nu a întrerupt ac-tivitatea pe pârtiile de la Sinaia. CN din 1940 nu se bucură de succes. Titlurile de campioni naÅ£ionali revin cuplului Frim – Tăutu ÅŸi lui M. Mihail.

In 1941, campioni naÅ£ionali la bob 2 persoane vor fi Frim – Boruzescu, iar la bob 4 persoane: BudiÅŸteanu – Voicilă – MutiÅŸan – Rădulescu. SituaÅ£ia este similară ÅŸi în 1942 la bob 2 persoane: BudiÅŸteanu – Tăutu, bob 4 persoane: Frim – Borzea – MareÅŸ – Boruzescu.

Anul 1944 îl consacră pe Alexandru Frim dublu campion naÅ£ional la bobul de 2 ÅŸi 4 persoane. In anul 1945, campioni vor fi: BudiÅŸteanu la bob 2 persoane, iar CopiÅ£ – Petcu – Ionescu – Dinulescu la bob 4 persoane. In anul 1946, Alexandru Frim repetă perfor-manÅ£a din 1944, câÅŸtigând ambele probe: la bob 2 per-soane împreună cu Boruzescu, iar la bob 4 persoane cu Boruzescu – Cristea – MareÅŸ. In acest an, îÅŸi găseÅŸte sfârÅŸitul, într-un accident aviatic în SUA, Alexandru Papană. Boberii români participă în anul 1947 la CM, cu un echipaj la bob 2 persoane ÅŸi altul la bob 4 persoane. Rezultatele sunt modeste (loc. VII – bob 4 persoane). CN din acest an are campioni pe: Ionescu – GheÅ£u la bob 2 persoane ÅŸi BudiÅŸteanu – Rădulescu – Kranz – Flamaropol la bob 4 persoane.

In anul 1951, cu ocazia organizării la noi în Å£ară a JMU, se construieÅŸte la Poiana BraÅŸov o pârtie de bob în lungime de 1 640 – 1 530 m. La acest campio-nat, echipajul Gigi Hogea – Dumitru Teodoroiu câÅŸtigă proba de bob 2 persoane. In acest concurs, îÅŸi găseÅŸte sfârÅŸitul Alexandru BudiÅŸteanu (bob 4 per-soane), proiectat în afara penultimului viraj. Campio-nii naÅ£ionali ai anului 1953: bob 2 persoane – I. Cislea – M. Blăgescu, bob 4 persoane – C. Dragomir – Moldoveanu – Panait – Drăghici („Progresul II” Sinaia). In 1954: bob 2 persoane – D. Å¢oev – I. Nea-goe, bob 4 persoane – Paraschivescu – Panait – Neagu – Moldoveanu („Progresul I” Sinaia). In 1955: bob 2 persoane – Rădulescu – Gheorghiu + Manoliu („VoinÅ£a”), bob 4 persoane Rădulescu – Costamania – CriÅŸan – Gheorghiu + RoÅŸca („VoinÅ£a”). La JO din 1956, de la Cortina d’Ampezzo (Italia), se obÅ£in rezultate modeste: la bob 2 persoane – locul XIV (H. Enea – M. Blăgescu) ÅŸi locul XVIII (C. Dragomir – Gh. Moldoveanu), la bob 4 persoane – locul XIV (H. Enea – M. Blăgescu – N. Moiceanu – D. Frăţilă) ÅŸi locul XX (C. Dragomir – Gh. Moldovan – V. Panait – I. Staicu). In intervalul 1956-1958, activitatea in-ternă a stagnat, deoarece pârtia de la Sinaia a fost im-practicabilă. Campionii naÅ£ionali din 1959: bob 2 persoane Enea – Åžuster + PaÅŸovschi (CCA I), bob 4 persoane Enea – PaÅŸovschi – ViÅŸevan – BrăeÅŸteanu (CCA II). S-a mai disputat ÅŸi Cupa „FederaÅ£iei”. In 1960, din cauza timpului nefavorabil, CN nu s-au desfăşurat. In 1961, au fost campioni naÅ£ionali la bob 2 persoane Enea – PaÅŸovschi (CO BraÅŸov), iar cursa de bob 4 persoane nu s-a disputat. La CM de la Garmisch-Partenkirchen (Germania), rezultatele obÅ£inute sunt nesemnificative.

Orientarea FederaÅ£iei de Schi-Bob spre încura-jarea tineretului pentru practicarea acestui sport este bine inspirată. Incepând din anul 1963, eforturilor de concepÅ£ie ÅŸi metodologice în pregătire li se adaugă cele organizatorice ÅŸi materiale. Primele roade ale acestor ameliorări ale pregătirii boberilor apar la CM de la Igls (Austria) din 1963: echipajul de bob 2 persoane (Ion PanÅ£uru – Gheorghe Maftei) se clasează pe locul X, cucerind ÅŸi „Cupa Mondială a Tineretului”, premiu atribuit celui mai tânăr echipaj din clasamentul gene-ral. Ion PanÅ£uru devine liderul boberilor români pentru mai bine de un deceniu; este singurul capabil să reînnoade firul întrerupt al marilor performanÅ£e româneÅŸti. La JO din 1964, de la Innsbruck (Austria), se participă cu un lot de boberi tineri: I. PanÅ£uru – Gh. Maftei (XIII), A. Oancea – C. Cotacu (XV) ÅŸi respec-tiv, I. PanÅ£uru – Gh. Maftei – C. Cotacu – H. PaÅŸovschi (XV). PrezenÅ£a acestora la startul JO a însemnat o acumulare de experienţă, cantitativă ÅŸi calitativă, foarte importantă pentru perspectiva imediată a bobu-lui românesc.

Incepând cu 1966, bobul românesc se afirmă tot mai mult în arena internaÅ£ională, datorită în special liderului lui, Ion PanÅ£uru. La CM de la Cortina d’Ampezzo (Italia), din 1966, la proba de bob 2 per-soane Ion PanÅ£uru – Nicolae Neagoe se clasează pe locul V, iar la CE de la Garmisch-Partenkirchen (din acelaÅŸi an), acelaÅŸi echipaj se clasează pe locul VI. In 1967, la CE de la Igls (Austria), echipajul de bob 4 persoane: Ion PanÅ£uru – Gheorghe Maftei – Petre Hristovici – Nicolae Neagoe cucereÅŸte medalia de aur ÅŸi titlul de campion european. La bob 2 persoane echipajul Ion PanÅ£uru – Nicolae Neagoe se clasează pe locul II. Tot în acest an, la CM de la Alpe d’Huez (FranÅ£a), în condiÅ£ii dificile, care de altfel au decis anu-larea probei de bob 4 persoane, echipajul I. PanÅ£uru – N. Neagoe se clasează pe locul V (la bob 2 persoane). AcelaÅŸi echipaj va cuceri ÅŸi titlul de campion naÅ£ional în 1967, la bob 2 persoane.

Confirmând clasa ÅŸi forma lor excelentă, la JO din 1968, de la Grenoble (FranÅ£a) Ion PanÅ£uru ÅŸi Nicolae Neagoe vor urca pe a treia treaptă a podiumului olimpic, la proba de bob 2 persoane Ei s-au clasat la numai câteva sutimi de secundă în urmă faţă de celebrul Eugenio Monti (Italia), campionul JO. La proba de bob 4 persoane echipajul I. PanÅ£uru – P. Hristovici – Gh. Maftei – N. Neagoe va ocupa locul IV, după numai două manÅŸe disputate.

Seria succeselor continuă în 1969, când, pe pista de la Cervinia (Italia), în cadrul CE, echipajul Ion PanÅ£uru – Dumitru FocÅŸeneanu se clasează pe locul II, performanţă repetată ÅŸi la proba de bob 4 persoane cu Ion PanÅ£uru – Raimond Å¢ancov – Dumitru FocÅŸeneanu – Nicolae Neagoe. Acest rezultat este confirmat ÅŸi la Lake Placid (SUA), în cadrul CM din 1959. La proba de bob 2 persoane, echipajul Ion PanÅ£uru – Dumitru FocÅŸeneanu cucereÅŸte medalia de argint, iar la bob 4 persoane Ion PanÅ£uru – Nicolae PuÅŸcaÅŸ – Nicolae Nea-goe – Dumitru FocÅŸeneanu, locul V.

Intre anii 1970-1973, boberii români confirmă valoarea. Astfel, la CE de la Cortina d’Ampezzo (Italia) din 1970, echipajul de bob 4 persoane Ion PanÅ£uru – Nicolae Neagoe – Dumitru Pascu – Ion Zangor cucereÅŸte medalia de bronz. La CE de la Igls (Austria) din 1971, Ion PanÅ£uru – Dumitru Pascu – Ion Zangor – Dumitru FocÅŸeneanu devin campioni europeni, iar la CM de la Lake Placid (SUA) din 1973, la bob 2 persoane, Ion PanÅ£uru – Dumitru FocÅŸeneanu cuceresc medalia de bronz. Aceasta este ÅŸi ultima mare performanţă obÅ£inută de Ion PanÅ£uru ÅŸi coechipierii săi în competiÅ£ii de anvergură.

DeÅŸi la Sapporo (Japonia), boberii români figu-rau ca favoriÅ£i, ei nu reuÅŸesc decât un loc V la bob 2 persoane (Ion PanÅ£uru – Ion Zangor) ÅŸi un loc X la bob 4 persoane (Ion PanÅ£uru – Dumitru FocÅŸeneanu – Ion Zangor – Dumitru Pascu).

După anul 1970, se construieÅŸte la Sinaia o pârtie de beton, modernă, care intră în circuitul competiÅ£iilor internaÅ£ionale. Parametrii ei: 1 500 m lungime, 137 m diferenţă de nivel, 13 viraje, altitudinea plecării 1 237 m, altitudinea sosirii 1 100 m, panta maximă 14,25 %, panta mijlocie 8,93 %. Ea comportă toate utilităţile necesare ÅŸi dotările aferente întâlnite la pârtiile mai importante din lume. Ca urmare, România va găzdui anual un mare concurs internaÅ£ional, sub egida FIBT, „Trofeul CarpaÅ£i”. Aceste evenimente vor da un nou impuls activităţii interne. De asemenea, apar iniÅ£iative locale (la Vatra Dornei, BistriÅ£a – Piatra Fântânele), de construire a unor pârtii, care să folosească atât bobu-lui, cât ÅŸi saniei.

O pârtie de sanie este construită în comuna SărmaÅŸ, lângă oraÅŸul TopliÅ£a (Harghita), din iniÅ£iativa profesorului de educaÅ£ie fizică Ion Rizea. Pârtia cu îngheÅ£are naturală, având în vedere temperatura foarte scăzută în timpul iernii, a găzduit mai multe ediÅ£ii de CN, începând din anul 1982. Pentru a spriji-ni antrenarea sportivilor de la bob ÅŸi sanie, prof. Popa Paul, preÅŸedintele CS Orăşenesc Sinaia, a construit 2 pârtii, astfel:
– o pârtie de dimensiune redusă a fost amenajată la cota 2 000, lângă cabana Piatra Arsă, folosită numai pentru antrenamentul lotului naÅ£ional de bob;

– o pârtie pentru sanie a fost construită la cota 1 400, în apropiere de Cabana Brădet. Pe această pârtie s-au efectuat antrenamente-pregătire ÅŸi s-au desfăşurat competiÅ£ii naÅ£ionale de sanie (pârtie construită cu contribuÅ£ia prof. Ion Galescu, antrenor sanie).

 

In anul 1976, FRBS devine un organism de sine stătător, structură organizatorică menÅ£inută până în 1988, când se revine la formula de asociere cu toate ramurile schiului, pentru ca în 1998 să se separe din nou. Aceste dese schimbări organizatorice nu au adus transformări de substanţă în măsură să aÅŸeze pe baze temeinice activitatea bobului.

In 24-25 ianuarie 1976, la Sinaia, se desfăşoară CE de Bob (tineret), programat pentru prima dată în Å£ara noastră. Echipajele româneÅŸti ocupă locurile IV, X ÅŸi XII.

Participăm în 1976 la JO de la Innsbruck (Aus-tria), la ambele probe, cu câte două echipaje. Rezul-tatele sunt modeste, Ion PanÅ£uru fiind vădit stânjenit de profilul pârtiei artificiale, care-i limitează calităţile. El se clasează (împreună cu Gheorghe Lixandru) pe locul XI la bob 2 persoane, iar echipa-jul de bob 4 persoane (Ion PanÅ£uru – Constantin Ro-maniuc – Gheorghe Tănăsescu – Mihai Nicolau) pe locul XIV. Cel de-al doilea echipaj de bob 4 persoane (DragoÅŸ Panaitescu – Costel Ionescu – Paul Neagoe – Gheorghe Lixandru) ocupă locul VIII, iar al doilea echipaj de 2 persoane, locul XII.

Ca o recunoaÅŸtere a rolului jucat de FRBS în arena internaÅ£ională, România este desemnată a fi gazda CE din 1977. Din nefericire, vremea călduroasă topeÅŸte zăpada de pe traseu ÅŸi prin urmare, competiÅ£ia nu se va Å£ine.

Pe plan mondial, cresc pretenÅ£iile privind materia-lele ÅŸi condiÅ£iile de pregătire ÅŸi concurs. Boburile sunt perfecÅ£ionate, pârtiile artificiale (practicabile pe orice vreme ÅŸi timp îndelungat) prelungesc sezonul com-petiÅ£ional, se completează calendarul cu Cupa Mon-dială, selecÅ£ionarea boberilor este tot mai riguroasă, pregătirea se face după o metodologie ÅŸtiinÅ£ifică etc. Toate aceste exigenÅ£e impun remanierea activităţii in-terne în plan organizatoric, tehnic ÅŸi metodologic. Se instituie „Åžcoala de bob”, menită să asigure o bună pregătire boberilor tineri, se organizează competiÅ£ii rezervate acestora, se Å£in cursuri de informare ÅŸi pregătire a tehnicienilor, se trece la o selecÅ£ie mai severă pentru echipajele reprezentative, având la bază criteriile elaborate de Centrul de Cercetări pentru Pro-bleme de Sport, Institutul de Cercetare al AviaÅ£iei ÅŸi Institutul de Medicină Sportivă. De asemenea, se orga-nizează stagii de pregătire în străinătate pentru per-formeri, se îmbunătăţeÅŸte calendarul sportiv extern etc. Toate aceste măsuri se vor reflecta pozitiv în activitatea boberilor. Astfel, echipajele pilotate de DragoÅŸ Panaitescu în marile competiÅ£ii internaÅ£ionale readuc ÅŸi menÅ£in bobul românesc în elita mondială, mai ales la proba de bob 4 persoane. La CM de la Lake Placid (SUA) din 1978, echipajul de la bob 4 persoane (DragoÅŸ Panaitescu – Dorel Cristudor – Mihai Nicolau – Gh. Lixandru) se clasează pe locul VIII, performanţă repetată ÅŸi la CM de la Königsee (Germania) din 1979 de acelaÅŸi echipaj. Tot în 1979, la CE de juniori de la Cervinia (Italia), echipajul Paul Neagu – Gh. Peptea se clasează pe locul II în proba de bob 2 persoane.

La JO de la Lake Placid (SUA) din 1980, echipa-jul de la bob 4 persoane (DragoÅŸ Panaitescu – Dorel Cristudor – Alexandru Mitrofan – Gheorghe Lixandru + Dumitru FocÅŸeneanu) se clasează pe locul VIII ÅŸi la bob 2 persoane (D. Panaitescu – Gh. Lixandru) pe locul XI.

Ciclul olimpic 1980 – 1984 evidenÅ£iază o nouă generaÅ£ie de boberi, avându-l lider pe Dorin Degan. Rezultatele sunt promiţătoare. Concursul internaÅ£ional „Trofeul CarpaÅ£i” (ediÅ£iile 1980 ÅŸi 1984) de la Sinaia evidenÅ£iază două echipaje tinere: la bob 2 persoane Alexandru Pandrea – Ion Florea, locul III ÅŸi respectiv Ion Batista – Gh. Peptea, locul IV. La Cupa NaÅ£iunilor de la Igls (Austria), din 1980, echipajul consacrat, DragoÅŸ Panaitescu – Dorel Cristudor – Alexandru Mitrofan – Gheorghe Lixandru se clasează pe locul VIII, iar cel de-al doilea echipaj, Constantin Iancu – Ion Duminicel – Doru Frâncu – Ion Andone, pe locul X. La CE de juniori din 1980, în proba de bob 2 per-soane Alexandru Pandrea – Gheorghe Peptea se clasează pe locul VI. Anul 1981 este mai sărac în par-ticipări la competiÅ£ii internaÅ£ionale, ceea ce a impietat asupra rezultatelor. Astfel, la CM de la Cortina d’Am-pezzo (Italia), se participă numai la proba de 2 per-soane cu două echipaje, clasate pe locurile XVIII ÅŸi XXI.

In anul 1984, echipajul de bob 2 persoane (Dorel Degan – Costel Petrariu) ocupă locul III la Cupa Mon-dială de la Sarajevo (Iugoslavia), iar la bob 4 persoane la Winterberg (Germania), din acelaÅŸi an, echipajul Dorel Degan – Gildo Tudor – Gheorghe Peptea – Cos-tel Petrariu, locul XI. La JO de la Sarajevo (Iugoslavia), din 1984, echipajul D. Degan – Gh. Lixandru – C. Pe-trariu – C. Popescu se clasează pe locul VII.

In ciclul olimpic 1984-1988, se lucrează cu in-sistenţă în scopul îmbunătăţirii performanÅ£elor. PiloÅ£ii performeri sunt trimiÅŸi anual la „Åžcoala de bob” de sub egida FIBT, iar pe plan intern, începătorii – la „Åžcoala de bob” de la Sinaia. Din păcate, activitatea internă este afectată de timpul călduros, iar stagiile din străinătate nu asigură sportivilor noÅŸtri volumul necesar de coborâri. De asemenea, participarea la competiÅ£iile de anvergură nu are continuitate, impie-tând asupra punctajului pentru accederea într-o grupă valorică superioară.

Se obÅ£in rezultate încurajatoare la Cupa Mondia-lă (locul II la bob 2 persoane cu D. Degan – C. Pe-trariu), dar cu cele obÅ£inute la CM, JO ÅŸi CE ne dis-tanţăm de elita mondială.

Participarea la două ediÅ£ii consecutive ale CE de juniori nu a confirmat speranÅ£ele puse în cel de-al doilea eÅŸalon de tineri.

In ciclurile olimpice 1989-1992 ÅŸi 1993-1998, s-au depus eforturi susÅ£inute pentru aducerea ÅŸi menÅ£inerea bobului pe linia de plutire, cu toate trans-formările majore prin care a trecut Å£ara în acest timp. Greutăţilor materiale – amplificate de la an la an – li se adaugă deficienÅ£ele de ordin organizatoric, de con-cepÅ£ie a selecÅ£iei ÅŸi de pregătire a performerilor. TotuÅŸi, la CE de seniori din 1992, la proba de bob 4 persoane se obÅ£ine medalia de bronz cu echipajul: Paul Neagu – LaurenÅ£iu Budur – Laszlo HodoÅŸ – Costel Petrariu. La JO de la Albertville (FranÅ£a) din 1992, la bob 2 persoane, echipajul Csaba Naghy – LaurenÅ£iu Budur se clasează pe locul XVIII, iar cel de 4 persoane, cu Paul Neagu – Laszlo HodoÅŸ – LaurenÅ£iu Budur – Costel Petrariu, pe locul XX. La JO de la Lilleham-mer (Norvegia) din 1994, echipajul de bob 2 per-soane (Florian Enache – Mihai DumitraÅŸcu) a ocupat locul XXX. Rezultatele de la JO de la Nagano – Japonia din 1998 sunt tot atât de nesemnificative ca ÅŸi celelalte obÅ£inute în ultimul deceniu.

SANIE ÅžI SCHELETON

Actul de naÅŸtere al saniei, ca mijloc de întrecere ÅŸi sport, nu trebuie căutat în vremuri prea îndepărtate. Rădăcinile sale îÅŸi trag seva din evoluÅ£ia tehnicii ÅŸi din progresele materiale ale comunităţilor umane.

Sania s-a născut din vechiul obicei de a trage pe zăpadă poveri aÅŸezate pe piei de animale. Curând, locul pieilor l-au luat bucăţi de lemn drept, care se foloseau ÅŸi la confecÅ£ionarea schiurilor. Când s-au folosit ÅŸi ani-male de tracÅ£iune, în multe locuri „târÅŸitoarea” (travois), compusă din două lemne, avea să aibă o largă utilizare. De fapt, modul de viaţă din Å£inuturile înzăpezite ne este cunoscut prin tradiÅ£ii, mituri, naraÅ£iuni istorice, consemnate în monumentele literare ale nordicilor, în poemele scandinave, islandeze, care-lo-finice: Edda, Segas, Kelevala ÅŸi, mai târziu, Ni-belungenlied, reprezentând pentru aceste popoare ceea ce poemele homerice au însemnat pentru viaÅ£a Greciei preelenice. Lor li se adaugă contribuÅ£ia istoricilor Xenofon, în lucrarea Anabasis ÅŸi a lui Pliniu cel Bătrân, în a sa Istorie naturală. De pildă, în Edda se arată că: „Pe cele mai aspre viforniÅ£e, zeiÅ£a Skade apărea alunecând cu graÅ£ie pe schiuri ÅŸi conducea săniile oa-menilor în câmpia albă, ce purta doar urmele vântului”. Cele mai vechi întruchipări ale saniei le aflăm în Å£inuturile arctice europene (la laponi), asiatice sau americane. Un desen reprezentând o sanie, descoperit într-o cavernă în jurul lacului Onega, aduce mărturii din epoca de piatră despre existenÅ£a acestui mijloc de transport. Este vorba de cunoscuta „karejka”, o sanie fără tălpi, amintind prin forma ei de o luntre tăiată de-a curmeziÅŸul. La laponii de pe peninsula Kola, „karejka” a început să fie înlocuită de la sfârÅŸitul veacului al XIX-lea de „narta”, cu tălpi asemănătoare aceleia folosite de neneÅ£i. In Canada de Nord, indienii coborau pantele pe un fel de sanie fără tălpi (un ansamblu de planÅŸe curbate înainte) numită „otobanask”. Acest cu-vânt, luat din limba indienilor „cree”, a dat naÅŸtere termenului „toboggan”. Fără îndoială, la început sania eschimoÅŸilor a fost fără tălpi, asemănătoare celei folosite ÅŸi azi de eschimoÅŸii „Karibu”. Săniile cu tălpi ale eschimoÅŸilor ÅŸi ale altor triburi vecine, folosite de altfel ÅŸi de samoiezi, ghiliaci ÅŸi alte populaÅ£ii primitive din Asia, trebuie privite ca o invenÅ£ie care datează, aÅŸa cum arată Nordenskjold, de undeva din Lumea Veche.

La origine, pentru unele popoare, sania derivă dintr-o carcasă de navă, folosită în mlaÅŸtini, pe iarbă sau zăpadă. „Pulkenul” laponilor este un exemplu. In ţările scandinave, în Europa Centrală ÅŸi chiar la Madera, unde zăpada nu este cunoscută, se folosesc „sănii de vară”, cu ajutorul cărora se cară lemne sau fân. Egiptenii vechi foloseau sania la transportul coloÅŸilor de piatră. Tăietorii de lemne vosgieni folo-sesc ÅŸi azi „schlittenul”, o sanie cu două patine, care alunecă pe reÅ£ele de traverse de lemn, transportând vara încărcături grele. Termenul de „schlitten” de-fineÅŸte ÅŸi azi în germană sania. Etnologul cehoslovac Miroslav Sting semnalează în America de Sud (Anzi), prezenÅ£a în cultura incaşă (3000 de ani î. Hr.) a săniilor de transport. Date ÅŸi elemente interesante ne mai furnizează egiptologul finlandez Mika Valtary de prin sec. al VIII-lea î. Hr. sau expertul antropolog Jean Malaurie, despre folosirea saniei în cultura eschimosă.

Cu timpul, din mijloc utilitar, sania devine un in-strument al întrecerii sportive. In 1520, poetul german Hans Sachs atrăgea atenÅ£ia asupra saniei, relatând de-spre satisfacÅ£iile încercate folosind acest instrument de alunecare pe pantele înzăpezite. In 1532, cuvântul „Rodel” („Luge”, „sanie”), apare în lucrarea germanu-lui Conrad Schwarz. Evul Mediu scoate în relief ÅŸi mai pregnant antecedente legate de tălpici ÅŸi patine. Inlocuirea patinelor de lemn prevăzute cu ÅŸină de fier – specifice veacului al XIV-lea – cu cele de oÅ£el, apărute în jurul anului 1850 în America (cunoscute mai apoi ÅŸi în Europa), face ca sania să capete armătură metalică, sporind viteza ÅŸi stabilitatea.

NaÅŸterea turismului de iarnă în Alpi marchează o nouă etapă. In perioada 1870-1880, englezii preferă pentru vacanÅ£ele lor de iarnă ElveÅ£ia ÅŸi, căutând mijloace pentru amuzament, fac din toboggan (sania elveÅ£iană) sau din schlitten (sania germană) mijloc de amuza-ment ÅŸi întrecere. La început, se foloseau pantele înzăpezite ÅŸi drumurile de munte cu zăpezi bătătorite. In 1879, între Schatzalp ÅŸi Davos este amenajată prima pistă pentru sanie, care avea deja viraje taluzate. Primul concurs oficial are loc în 1883, pe această pârtie. Curând, sania obiÅŸnuită nu mai satis-face nevoia de viteză ÅŸi dorinÅ£a de senzaÅ£ii tari. Se caută poziÅ£ii aerodinamice (aÅŸezarea culcat înainte) ÅŸi se adoptă o nouă maÅŸinărie: scheletonul. El derivă din modelul de sanie american lansat la St. Moritz de americanul Schield, confecÅ£ionat din metal, cu patine rotunjite din oÅ£el, posedând o platformă manevrabilă. Cum pârtia de la Schatzalp nu mai corespundea exi-genÅ£elor, se construieÅŸte alta la St. Moritz, folosind vechiul traseu care lega Celerina de St. Moritz prin pădurea Cresta. Ea va deveni, după 1885, o celebră pistă pentru scheleton supranumită „Cresta Run”, în lungime de 1 238 m, cu 157 m diferenţă de nivel. Nu este lipsit de interes să arătăm că, după 1920, pentru relansarea scheletonului, se preconizează diferite forme de întrecere pe piste speciale, care, datorită cheltuielilor mari de construcÅ£ie vor fi abandonate. Este cazul „Nevadei”, pe adevăratul nume „Les plaisirs frénetiques de la neige” („Plăcerile frenetice ale zăpezii”), a cărei pistă construită la Gstaad – ElveÅ£ia, anticipa marile trasee îngheÅ£ate artificial pen-tru bob ÅŸi sanie de mai târziu.

In 1913, se înfiinÅ£ează la Davos – ElveÅ£ia primul club internaÅ£ional de sanie: „International Luge Club”. Tot în 1913, dar la Dresda, în Germania, se constituie „Uniunea InternaÅ£ională a Sportului Sanie” („International Luge Sports Union”). Prima mani-festare a acestui organism internaÅ£ional este organi-zarea primului CE de sanie la Reichenberg (azi Liberec) în Boemia, la care au luat parte 80 de com-petitori din diferite ţări ale Europei Centrale.

In perioada 1914-1918, activitatea competiÅ£ională se întrerupe din cauza războiului. Abia după această perioadă vor apărea FederaÅ£ii NaÅ£ionale de Sanie în Germania, Austria ÅŸi ElveÅ£ia, iar în Polonia se va con-strui o pârtie pentru sanie la Krynica.

Crearea în 1923 a FederaÅ£iei InternaÅ£ionale de Bob ÅŸi Tobogganing (FIBT), prezidată de francezul Fregeôlière, are darul de a stimula activitatea saniei. Astfel, sania va fi încorporată în FITB, iar în 1935 va funcÅ£iona o secÅ£iune „Luge”, sub egida căreia se vor organiza competiÅ£ii de nivel internaÅ£ional ÅŸi CE. Dezvoltarea saniei în Canada ÅŸi SUA, precum ÅŸi includerea FederaÅ£iilor lor naÅ£ionale în SecÅ£iunea „Luge” a FITB, va conduce la organizarea anuală a Congresului acestei SecÅ£iuni, începând cu anul 1953. Să mai menÅ£ionăm că noua sanie de concurs este opera lui Marti Tietze, campion european în 1934, 1935, 1937 ÅŸi 1938.

Cel de-al doilea război mondial stopează dez-voltarea acestui sport. Abia în 1945 activităţile vor fi reluate, sub impulsul Austriei. Incepând cu 1952, graÅ£ie austriacului Bert Isatitsch, preÅŸedintele Fede-raÅ£iei Austriace de Sanie ÅŸi al SecÅ£iunii „Luge” din FIBT, sania va căpăta o nouă orientare. Astfel, la Congresul din 1953, desfăşurat la Cortina d’Ampezzo – Italia, se decide organizarea anuală a CM de sanie (prima ediÅ£ie la Oslo, 1955); la Congresul al II-lea din 1954 (Davos – ElveÅ£ia), se decide desprinderea din FIBT ÅŸi constituirea unei FederaÅ£ii InternaÅ£ionale de Sanie (FIL). Cu această ocazie, CIO include sania printre sporturile olimpice. In 1957, la Congresul al V-lea al SecÅ£iunii „Luge” a FIBT, în prezenÅ£a reprezentanÅ£ilor din 12 ţări, are loc constituirea ofi-cială a „Fédération Internationale de Luge de Course” (FIL) ÅŸi alegerea lui Bert Isatisch (Austria) ca preÅŸedinte. CIO va recunoaÅŸte FIL la Sesiunea de la Sofia. Bert Isatitsch va sprijini mult FRBS. In 1959, se decide construirea primei piste îngheÅ£ate artificial pentru sanie ÅŸi bob, în vederea JO de la Innsbruck – Austria, din 1964. In 1975, are loc la Innsbruck primul Congres între cele două FederaÅ£ii InternaÅ£io-nale de Sanie ÅŸi Bob, „Inter-Robo Kongres”, ocazie cu care se trece în revistă situaÅ£ia acestor sporturi pe plan internaÅ£ional ÅŸi luarea de măsuri comune, impuse ÅŸi de folosirea aceleiaÅŸi piste de concurs. In prezent, FIL are peste 40 de federaÅ£ii naÅ£ionale afiliate din toate continentele. Intrecerile de scheleton vor figura în pro-gramul oficial al JO din anii 1928 ÅŸi 1948, de fiecare dată la St. Moritz. Acest sport va avea un frumos re-viriment, mai ales după construirea de pârtii îngheÅ£ate artificial în Europa Centrală. In curând, îÅŸi va avea propriile competiÅ£ii de nivel internaÅ£ional (CM ÅŸi CE). Să mai menÅ£ionăm că ambele probe de sanie bărbaÅ£i, simplu ÅŸi dublu, au fost introduse la JO din 1964, iar proba de simplu femei în 1976, la JO de la Innsbruck – Austria.

In evoluÅ£ia istorică a saniei ÅŸi scheletonului româneÅŸti, putem spune că fenomenele sunt asemănă-toare celor petrecute pe marea scenă a istoriei universale a acestor sporturi, unele aspecte specifice provenind numai din situarea lor în alt timp ÅŸi spaÅ£iu. Åži la noi, sania a avut antecedente legate de tălpici, patine. Fără a fi fost importată, sania simplă a fost confecÅ£ionată pretutindeni în zonele de deal sau munte cu scop utilitar, pentru amuzament ÅŸi întrecere. In ceea ce priveÅŸte scheletonul, primele modele s-au con-fecÅ£ionat la Sinaia, apoi, prin aducerea unor pro-totipuri de competiÅ£ie elveÅ£iene, scheletonul suferă an de an transformări de substanţă, dovedind din plin in-ventivitatea localnicilor.

ApariÅ£ia saniei ca sport se situează în jurul anu-lui 1909 la Sinaia, când se organizează ÅŸi primul con-curs. Apoi, practica sa va fi strâns legată de scheleton ÅŸi bob. Timp de mai mulÅ£i ani, aceste sporturi sunt apanajul unor cercuri restrânse de vilegiaturiÅŸti care frecventau deopotrivă staÅ£iunile elveÅ£iene ÅŸi „Perla CarpaÅ£ilor”, Sinaia. După 1910, apar întreceri organi-zate sub titulatura de „Concursuri pentru sporturile de iarnă”, pretenÅ£ios numite astfel. In 1912, ia fiinţă FederaÅ£ia Societăţilor de Sport din România (FSSR), în cadrul căreia funcÅ£iona Comisia pentru Sporturile de Iarnă, care are darul de a impulsiona activitatea sporturilor din sezon. Până în 1915, concursurile de sanie se desfăşoară cu regularitate nu numai la Sina-ia, ci ÅŸi la Râmnicu Vâlcea, Slatina ÅŸi BraÅŸov. Ele erau dotate cu diverse „Cupe”, fără reglementări deo-sebite, făcând multă vâlvă în rândul protipendadei, dar cu o participare redusă. La Sinaia, concursurile aveau loc pe o pârtie în lungime de 400 – 600 m, pe una din pantele versantului Furnica. In această pe-rioadă, se consemnează chiar o AsociaÅ£ie a amatorilor de sanie, scheleton ÅŸi bob, numită „Săniutza”.

Anul 1915 va constitui un moment semnificativ pentru interesul acordat acestui sport, la Sinaia orga-nizându-se o multitudine de întreceri destinate îndeosebi ÅŸcolarilor. Primii câÅŸtigători consemnaÅ£i la categoria adulÅ£i sunt Barbu Matac, Petre Coloban ÅŸi Ion Cămărăşescu. DeÅŸi programul pare bogat, numărul de concurenÅ£i la fiecare categorie de vârstă este mic, cheltuielile deosebite privind procurarea materialului de concurs ÅŸi întreÅ£inerea în hotelurile de lux din Sinaia împiedică o participare mai mare, îndeosebi a localnicilor, care nu-ÅŸi puteau permite să plătească taxa de înscriere în concurs (20 de lei de persoană). Din această cauză, în anii următori, sania ÅŸi scheletonul vor ceda întâietatea schiului.
Primul război mondial frânează dezvoltarea aces-tor sporturi. In anul 1922, concursurile de sanie, scheleton ÅŸi bob se transformă în CN. Primii câÅŸtigători ai titlului de campion la sanie sunt: Elena Cantacuzino (femei) ÅŸi Gh. Ionescu (bărbaÅ£i) în proba de simplu ÅŸi E. Butnaru – D. Popa la dublu. In 1925, se construieÅŸte la Sinaia prima pârtie pentru sanie, scheleton ÅŸi bob, pe un versant nordic al muntelui Fur-nica (plecarea de la stânca Sf. Ana, iar sosirea la Riegler, în preajma Castelului PeleÅŸ), în lungime de 2 100 m ÅŸi cu 10 viraje. In anul următor, traseul va suferi noi reamenajări, lungimea variind între 1 430 – 2 140 m. Succesul obÅ£inut pe plan internaÅ£ional de scheleton va influenÅ£a ÅŸi progresul acestui sport la noi. Cu toate acestea, nici un sportiv român nu va lua star-tul în competiÅ£ii externe. La CN din 1928 ÅŸi 1929 se evidenÅ£iează doi mari polisportivi din Sinaia: Con-stantin Ciocoiu la scheleton ÅŸi Toma Calista la sanie, al căror aport de mai târziu ÅŸi pe linia schiului alpin ÅŸi de fond va fi remarcabil. Doi alÅ£i mari animatori ai saniei ÅŸi scheletonului sunt: Iorgu Arsenie din Râm-nicu Vâlcea ÅŸi Mihai Mihail din Slatina.

In deceniul al treilea, interesul pentru sanie ÅŸi scheleton se menÅ£ine. La aceasta a contribuit ÅŸi înfiinÅ£area, în noiembrie 1934, a FederaÅ£iei Române de Bob, sub a cărei egidă se vor organiza toate mani-festările competiÅ£ionale în sporturile de iarnă. Izbuc-nirea celui de-al doilea război mondial va frâna din nou activitatea. DeÅŸi reluate în 1940, CN nu se bucură de succes. Din păcate, desele întreruperi ale CN datorate timpului nefavorabil se vor răsfrânge negativ asupra dezvoltării acestor sporturi. De aici ÅŸi dispariÅ£ia schele-tonului, cu toate că din când în când este prezent demonstrativ. Incepând cu anul 1965, sania păşeÅŸte pe un nou drum, datorită preocupărilor deosebite ale fede-raÅ£iei în privinÅ£a asigurării bazei de selecÅ£ie a sportivilor pentru performanţă, dotării cu material de cursă cores-punzător ÅŸi organizării activităţii competiÅ£ionale. Se im-portă sănii speciale din RD Germană, se organizează stagii de instruire pe pârtia de la Oberhoff, se stabilesc primele contacte cu FIL pentru afiliere etc.

Afilierea FRBS la FIL în 1970 va fi de bun augur sub toate aspectele. Participarea noastră la Congresele FIL din 1973, 1974 ÅŸi 1975 este în măsură să asigure familiarizarea noastră cu problematica saniei de com-petiÅ£ie ÅŸi să creeze premizele participării la com-petiÅ£iile internaÅ£ionale. Deceniul al ÅŸaptelea este unul de acumulări. La acestea vor contribui modernizarea pârtiei de la Sinaia, amenajarea altor două, special pentru sanie, la Vatra Dornei ÅŸi BistriÅ£a, strategia dez-voltării saniei în teritoriu (înfiinÅ£area de asociaÅ£ii sportive, secÅ£ii de sanie în cadrul cluburilor sportive ÅŸcolare), calendarul sportiv intern ÅŸi internaÅ£ional, in-struirea de specialiÅŸti în străinătate ÅŸi pe plan intern, elaborarea de materiale documentare ÅŸi metodice etc. Sprijinul primit din partea FIL a fost deosebit. Rezul-tatele de valoare nu se vor lăsa aÅŸteptate.

Anul 1980 va însemna prima participare a sănierilor la JO (Lake Placid, SUA) – probe de simplu femei, prin sportivele Elena Stan ÅŸi Maria Maioru, clasate pe locurile XX ÅŸi respectiv XXI. In 1984, la JO de la Sarajevo – Iugoslavia, saltul calitativ înregis-trat de sportivii noÅŸtri este evident. Astfel, Gabriela Haja se clasează pe locul XIV în proba de simplu, iar dublul format din Ion Apostol – LaurenÅ£iu Bălănoiu obÅ£ine locul XI. Incepând cu anul 1990, sania românească va accede în elita mondială, prin aportul dublului Ion Apostol – Liviu Cepoi. Astfel, la CM de la Calgary – Canada din 1990, se clasează pe locul VII; la Cupa Mondială din sezonul 1991-1992 pe locul XI (nu a luat startul la toate cursele); la CE con-tribuÅ£ia acestui dublu este determinantă în clasarea pe locul VI în proba de echipe reprezentative. Afir-marea definitivă a dublului Ion Apostol – Liviu Cepoi se va produce la JO din 1992 de la Albertville – FranÅ£a, unde obÅ£ine locul IV ÅŸi primele 3 puncte pentru România în clasamentul pe naÅ£iuni. In această competiÅ£ie, sportiva Corina Terecoasă se clasează pe locul XXII. Seria succeselor obÅ£inute de dublul Ion Apostol – Liviu Cepoi va continua la JO de la Lille-hammer – Norvegia în 1994, unde se clasează pe locul VI ÅŸi obÅ£ine un punct pentru România în clasa-mentul pe naÅ£iuni. In această competiÅ£ie, sportivele Adriana Turea ÅŸi Sorina Grigore obÅ£in locurile XXI ÅŸi respectiv XXII. După 1994, dublul Ion Apostol – Liviu Cepoi se retrage din activitatea sportivă. Scur-ta perioadă până la JO de la Nagano – Japonia, din 1998, nu permite constituirea unui dublu de talia pre-decesorului. TotuÅŸi, echipajul Ion Stanciu – Constantin Cepoi se clasează pe locul XVI. In aceeaÅŸi competiÅ£ie, Corina Drăgan se clasează pe locul XXVII.

Prezentarea succintă a istoricului saniei ÅŸi schele-tonului românesc obligă la evidenÅ£ierea contribuÅ£iei adusă de tehnicienii noÅŸtri în FIL (prof. Petre FocÅŸeneanu – secretar general ÅŸi preÅŸedinte al FRBS; prof. Ion Matei – antrenor federal; prof. Popa Paul, Constantin Iovan, Constantin Paiuc; de asemenea, contribuÅ£ia prof. Ion Matei la îmbunătăţirea conÅ£inu-tului instruirii ÅŸi pregătirii pentru performanţă în sanie, prin lucrarea Sanie, apreciată ÅŸi în străinătate (figurează printre cele 8 lucrări publicate în lume).

Revenind la structura ramurilor de sport incluse în federaÅ£ia de specialitate de-a lungul ultimilor ani, amintim că, din 1988, aceasta reunea pe lângă bob ÅŸi sanie, schiul ÅŸi biatlonul.

Din anul 1998, federaÅ£ia se desparte din nou în două organisme independente: FederaÅ£ia de Schi-Bia-tlon ÅŸi FederaÅ£ia de Bob-Sanie. Conducerea federaÅ£iei în anul 1997 a fost compusă din: Petre FocÅŸeneanu – preÅŸedinte; Paul Reit, Nicolae Dogaru ÅŸi DragoÅŸ Dogaru – vicepreÅŸedinÅ£i; Alexandru Wagner – secretar general; 16 membri. Bobul ÅŸi sania (împreună cu schiul ÅŸi biatlonul) se practicau în anul 1997 în 14 judeÅ£e ÅŸi în 77 de secÅ£ii, cu un număr total de 926 de spor-tivi. Numărul antrenorilor era de 121, iar al arbitrilor de 206. La sfârÅŸitul anului 2000, preÅŸedintele Biroului federal era Gabriel Popescu, vicepreÅŸedinte Dumitru FocÅŸeneanu, secretar general Florian Å¢icu, antrenor federal Ion Duminicel ÅŸi alÅ£i 9 membri. FederaÅ£ia avea afiliate 76 de secÅ£ii, organizate în 7 judeÅ£e, în care activau 199 de sportivi legitimaÅ£i, din care 31 se-niori, 79 juniori, 89 copii, pregătiÅ£i de 17 antrenori ÅŸi asistaÅ£i în concurs de 17 arbitri.

In anul 2001, sportivele Erika Kovacs ÅŸi Maria Spirescu au câÅŸtigat medalia de bronz la CE de la Gröningen (Olanda), în proba de bob 2 persoane (star-turi).

In anul 2001, federaÅ£ia a fost reorganizată în con-formitate cu prevederile Legii educaÅ£iei fizice ÅŸi sportu-lui Nr. 69, din 28 aprilie 2000. Adunarea generală din 16 noiembrie 2001 a adoptat noul Statut ÅŸi a ales Comitetul federal, ca organ de conducere al federaÅ£iei. Ca organ de administrare ÅŸi gestionare a fost stabilit Biroul executiv.

In conducerea FRBS au fost aleÅŸi: Gabriel Popescu – preÅŸedinte; Ioan Apostol ÅŸi Laszlo HodoÅŸ – vicepreÅŸedinÅ£i; Florian Ion Å¢icu – secretar general; Ion Duminicel – director tehnic.

bottom of page