top of page

 STRATEGIA NAÅ¢IONALÄ‚ DE DEZVOLTARE A BOBULUI, SKELETONULUI ÅžI SANIEI

 

 

Programul strategic
privind activitatea de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale
de competiÅ£ie din România
pe perioada ciclului olimpic 2010 – 2014

  • INTRODUCERE

Prin lansarea ÅŸi susÅ£inerea prezentei strategii, elaborate pentru ciclul olimpic 2010-2014 se propune alinierea activităţii sportive interne de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale la standarde internaÅ£ionale ÅŸi satisfacerea intereselor naÅ£ionale în acord cu practica ÅŸi normele internaÅ£ionale de specialitate.
Misiunea FederaÅ£iei Române de Bob ÅŸi Sanie este de a organiza ÅŸi dezvolta activitatea de bob, sanie, skeleton de competiÅ£ie din România prin mijloacele specifice unei federaÅ£ii naÅ£ionale.
În conceperea strategiei s-a pornit de la poziÅ£ia federaÅ£iei, locul pe care instituÅ£ia noastră doreÅŸte să-l ocupe, potenÅ£ialul ÅŸi sfera în care aceasta acÅ£ionează. Prezenta Strategie a fost elaborată de grupul de lucru numit prin Hotărârea Comitetului Federal al FederaÅ£iei Române de Bob ÅŸi Sanie, care a colectat date în urma consultării membrilor afiliaÅ£i, a tehnicienilor implicaÅ£i direct în procesul de pregătire a sportivilor,  a reprezentanÅ£ilor unor instituÅ£ii cu atribuÅ£ii în domeniul sportului, administraÅ£iilor publice locale, precum ÅŸi a unor persoane neimplicate direct în activitatea noastră ca aplicaÅ£ie a metodei Brainstorming. S-au stabilit direcÅ£ii de acÅ£iune pentru eficientizarea activităţii de bob, sanie, skeleton în scopul realizării obiectivelor strategice.

Principalele elemente conturate sunt orientate către:

  • Participarea activă a membrilor afiliaÅ£i, în cât mai multe discipline (bob, sanie, skeleton), probe ale acestora ÅŸi categorii de vârstă;

  • CreÅŸterea numărului de practicanÅ£i ai bobului, saniei, skeletonului cu precădere la categoriile de vârstă copii ÅŸi juniori, în scopul asigurării schimbului de generaÅ£ii la loturile naÅ£ionale;

  • SusÅ£inerea membrilor afiliaÅ£i privind practicarea ÅŸi încurajarea practicării bobului, saniei, skeletonului ÅŸi saniei în România;

  • SusÅ£inerea activităţii de performanţă, în vederea creÅŸterii calitative ÅŸi cantitative a performanÅ£elor din bob, sanie, skeleton  interne ÅŸi internaÅ£ionale.

Graficul de realizare în timp al Strategiei cuprinde:

Obiective/măsuri pe termen scurt (2011) – care vizează, în principal, activităţi de organizare ÅŸi funcÅ£ionare a FederaÅ£iei Române de Bob ÅŸi Sanie -  resurse umane, colaborarea ÅŸtiinÅ£ifică, asistenţă interdisciplinară în activitatea loturilor naÅ£ionale;
Obiective ÅŸi măsuri pe temen mediu (2011-2012)  – care vizează dezvoltarea pe orizontală a activităţii de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale -  sportul pentru toÅ£i, finanÅ£area activităţii, relaÅ£ii internaÅ£ionale, valori etice, imagine ÅŸi publicitate sportivă;
Obiective ÅŸi măsuri pe termen lung (2010-2014)  – care vizează, în principal, măsuri privind bazele sportive ÅŸi baza materială a bobului, saniei, skeletonului ÅŸi saniei pe piste naturale, precum ÅŸi dezvoltarea pe verticală a activităţii sportive, implicând ridicarea nivelului performanÅ£ial.

  • INFORMAÅ¢II GENERALE

FederaÅ£ia Română de Bob ÅŸi Sanie reprezintă instituÅ£ia de utilitate publică, cu personalitate juridică de drept privat,  autonomă, neguvernamentală, apolitică ÅŸi fără scop patrimonial; a fost fondată în anul 1924, reorganizată conform Legii educaÅ£iei fizice ÅŸi sportului 69/2000 ÅŸi are Statut propriu adoptat în anul 2001 elaborat în conformitate cu dispoziÅ£iile acestei legi ÅŸi cu regulamentul de punere a ei în aplicare, cu prevederile legislaÅ£iei române în vigoare privind persoanele juridice – asociaÅ£ii ÅŸi fundaÅ£ii, precum ÅŸi cu statutele F.I.B.T. ÅŸi F.I.L., completat conform prevederilor Legii nr.472/2004 pentru modificarea ÅŸi completarea Legii educaÅ£iei fizice ÅŸi sportului nr.69/2000, Legii nr.551/2004 privind organizarea ÅŸi funcÅ£ionarea Comisiei NaÅ£ionale de Disciplină Sportivă ÅŸi Legii nr.552/2004 privind prevenirea ÅŸi combaterea dopajului în sport.
FederaÅ£ia Română de Bob ÅŸi Sanie este constituită prin asocierea cluburilor de bob, skeleton ÅŸi/sau sanie ÅŸi asociaÅ£iilor judeÅ£ene ÅŸi a municipiului BucureÅŸti de bob ÅŸi sanie afiliate ÅŸi recunoscute de ea. Este afiliată la F.I.B.T. ÅžI F.I.L. ÅŸi recunoscută de acestea, inclusiv de Ministerul EducaÅ£iei Cercetării Tineretului ÅŸi Sportului, Autoritatea NaÅ£ională pentru Sport ÅŸi Tineret ÅŸi Comitetul Olimpic ÅŸi Sportiv Român  ca singura autoritate pe plan naÅ£ional în problemele ce privesc activitatea de bob, skeleton ÅŸi sanie de competiÅ£ie din România.
Scopul FederaÅ£iei Române de Bob ÅŸi Sanie îl constituie organizarea ÅŸi controlul oricărui mod de practicare a bobului, skeletonului ÅŸi saniei de competiÅ£ie pe teritoriul României, la toate nivelurile ÅŸi prin toate mijloacele pe care le apreciază necesare, precum ÅŸi organizarea propiei activităţi, în temeiul Statutului ÅŸi pe baza regulamentelor, normelor ÅŸi hotărârilor (deciziilor) adoptate de organele sale potrivit competenÅ£elor stabilite de statut.
Adunarea generală este organul de conducere ÅŸi legislativ al F.R.B.S. alcătuit din totalitatea membrilor săi ÅŸi, în consecinţă, autoritatea supremă. Comitetul Federal este organul de conducere executivă între adunările generale. Biroul Executiv este organul de administrare ÅŸi gestionare a activităţii F.R.B.S. Cenzorul este organ de control financiar intern al F.R.B.S. Comisiile centrale sunt organisme de specialitate ale Comitetului Federal al F.R.B.S. ÎmputerniciÅ£ii F.R.B.S. sunt: preÅŸedintele, secretarul general ÅŸi trezorierul.
Sursele de finanÅ£are ale F.R.B.S. provind din: sume destinate finanţării programelor sportive proprii ÅŸi înscrise în contractele încheiate cu organele administraÅ£iei publice centrale ÅŸi/sau locale, după caz; veniturile obÅ£inute din activităţile economice realizate în legătură cu scopul ÅŸi obiectul de activitate al federaÅ£iei; cotizaÅ£ii, taxe, contribuÅ£ii, penalităţi potrivit prevederilor statutului, regulamentelor ÅŸi normelor proprii; donaÅ£ii ÅŸi sponsorizări; alte venituri, în condiÅ£iile legii; sume rămase din exerciÅ£iul financiar precedent.

Ca instrument de lucru pentru elaborarea Strategiei a fost utilizată analiza SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats – Puncte tari, Puncte slabe, Oportunităţi, Pericole ale cărei rezultate se prezintă astfel:

SINTEZA PUNCTELOR TARI

â–º tradiÅ£ie ÅŸi rezultate sportive obÅ£inute în decursul timpului;
â–º dezvoltare cantitativă prin creÅŸterea numărului de membrii afiliaÅ£i, a numărului de sportivi legitimaÅ£i ÅŸi a numărului de clasări în competiÅ£iile oficiale internaÅ£ionale de bob ÅŸi sanie;
► recunoaşterea internaţională a federaţiei;
► tehnicieni de specialitate, personal cu experienţă, bine pregătit;
â–º creÅŸterea interesului pentru practicarea, în special a disciplinei sanie;
â–º existenÅ£a cluburilor sportive ÅŸcolare ÅŸi universitare distribuite echilibrat din p.d.v. geografic – ArgeÅŸ, BraÅŸov, Harghita, Hunedoara, Prahova, Suceava;
â–º implicarea activă a Ministerului EducaÅ£iei Cercetării Tineretului ÅŸi Sportului, a Autorităţii NaÅ£ionale pentru Sport ÅŸi Tineret ÅŸi a Comitetului Olimpic ÅŸi Sportiv Român;
► existenţa cluburilor departamentale, care prin aportul adus la dezvoltarea activităţii de bob, sanie, skeleton şi sanie pe piste naturale pot devei exemple;
â–º iniÅ£ierea unor lucrări de investiÅ£ii în obiective sportive modern;
► susţinerea şi interesul acordate activităţii de bob sanie de către administraţiile publice centrale şi locale.

SINTEZA PUNCTELOR SLABE

â–º inexistenÅ£a unei pârtii de bob ÅŸi/sau sanie, la standarde internaÅ£ionale;
â–º lipsa investiÅ£iilor în dezvoltarea bazei materiale, de care să beneficieze sportivii noÅŸtrii;
â–º interesul scăzut al populaÅ£iei pentru practicarea, în general, a sportului;
â–º resursele financiare mici ÅŸi în continuă scădere;
► dotări specifice insuficiente;
► lipsa activiţilor de masă;
► membrii colectivelor tehnice, deşi bine pregătiţi sunt prost plătiţi;
► absenţa asociaţiilor judeţene de bob şi sanie;
► deficienţe ale cadrului legislativ al activităţii de sport şi educaţie fizică;
► absenţa activităţilor de cercetare;
► folosirea timidă a instrumentelor manageriale: managementul prin obiective, prin proiecte, metode de stimulare a creativităţii, etc.
          
OPORTUNITÄ‚Å¢I

► existenţa unor programe ale administraţiei centrale şi locale pentru dezvoltarea bazei materiale şi a dotărilor pentru bob, sanie, skeleton;
â–º existenÅ£a programelor de solidaritate – naÅ£ională ÅŸi olimpică ale federaÅ£iilor internaÅ£ionale de specialitate ÅŸi ale Comitetului Olimpic ÅŸi Sportiv Român;
â–º depunerea candidaturii României pentru organizarea în anul 2022 a Jocurilor Olimpice de Iarnă;
► creşterea numărului de structuri sportive afiliate federaţiei;
â–º existenÅ£a în Legea 571/2003 privind Codul fiscal a unor facilităţi acordate societăţilor comerciale care finanÅ£ează activităţile nonprofit, de care pot beneficia ÅŸi sporturile noastre;
► diversificarea, prin creşterea numărului de competiţii, a sistemului competiţional internaţional de bob, sanie, skeleton şi sanie pe piste naturale;
â–º promovarea, în vederea certificării ca probă olimpică a saniei pe echipe, de către federaÅ£ia internaÅ£ională de specialitate – F.I.L., precum ÅŸi a introducerii unui nou sport olimpic – sania pe piste naturale; 
â–º organizarea Jocurilor Olimpice de Tineret – prima ediÅ£ie în 2012;

PERICOLE – RISCURI

â–º efectele crizei mondiale care pot diminua drastic resursele financiare;
â–º eliminarea sportului din rândul domeniilor de interes naÅ£ional;
â–º posibilitatea pierderii celor mai buni sportivi ÅŸi tehnicieni, în cazul în care nu se găsesc resursele financiare pentru susÅ£inerea lor.

  • IDENTIFICAREA PROBLEMELOR ÎN ACTIVITATEA DE BOB, SANIE, SKELETON ÅžI SANIE PE PISTE NATURALE

Problema primordială a sporturilor de iarnă este diminuarea resurselor financiare, atât a celor de la bugetul de stat, cât ÅŸi a resurselor extrabugetare, ca efect al crizei economice. Această reducere va influenÅ£a activitatea sportivă, investiÅ£iile ÅŸi dotările în sport, în general.  ReacÅ£ia federaÅ£iei noastre este bazată pe un management adaptat, care pe termen scurt nu poate fi decât cel crizei, pe termen mediu al eficienÅ£ei, iar pe termen lung al calităţii totale.

O altă problemă importantă a activităţii de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie o reprezintă lipsa unei pârtii de bob ÅŸi/sau sanie în România, unde practicanÅ£ii acestor sporturi s-ar putea antrena ÅŸi concura. Ideal, această pârtie ar trebui să se construiască cu îngheÅ£are artificială, să fie o pârtie combinată pentru toate cele trei discipline olimpice ÅŸi să respecte principiile de omologare ale federaÅ£iilor internaÅ£ionale de specialitate, pentru a putea organiza competiÅ£ii cu participare internaÅ£ională. Se constată, în acest sens preocuparea la nivel de iniÅ£iativă a mai multor autorităţi locale de a iniÅ£ia procedurile de început ale unui proiect modern pentru o pârtie de sanie. 

Nu mai puţin importante sunt o serie de alte probleme, cum ar fi:

  • creÅŸterea numărului de membrii inactivi, din totalul membrilor afiliaÅ£i ai federaÅ£iei;

  • scăderea numărului de sportivi legitimaÅ£i în cadrul unor cluburi cu tradiÅ£ie în sporturile noastre (acest indicator nu influenÅ£ează în prezent totalul sportivilor legitimaÅ£i in cadrul federaÅ£iei);

  • lipsa unor performanÅ£e notabile – medalii la competiÅ£iile oficiale internaÅ£ionale de mare anvergură;

  •  demotivarea profesorilor ÅŸi antrenorilor de specialitate, din cauza salariilor foarte mici;

  • lipsa asigurării unui venit stabil pentru sportivii de înaltă performanţă ÅŸi a protecÅ£iei sociale a acestora;

  • lipsa asociaÅ£iilor judeÅ£ene de bob ÅŸi sanie, instituÅ£ii ce ar putea accesa fonduri pentru activitatea specifică, contribuind în final la dezvoltarea activităţii de bob ÅŸi/sau sanie pe plan naÅ£ional;

  • neîncurajarea societăţilor private care ar putea face sponsorizări pentru susÅ£inerea sportului, în general, printr-un cadru legislativ finaciar adecvat.

  • PRINCIPALELE DIRECÅ¢II DE ACÅ¢IUNE ÅžI OBIECTIVE STRATEGICE

Valorile esenÅ£iale promovate de Comitetul Federal, Biroul Executiv ÅŸi personalul salariat al F.R.B.S. în activitatea desfăşurată sunt : performanţă, echipă, profesionalism, transparenţă ÅŸi exactitate ; rolul acestora este de mobilizare a tuturor factorilor implicaÅ£i în vederea îndeplinirii obiectivelor generale ale F.R.B.S., a respectării Codului Etic adoptat ÅŸi a normelor ÅŸi regulamentelor interne ÅŸi internaÅ£ionale impuse de F.I.B.T. ÅŸi F.I.L.
Cele mai importante calităţi afirmate în desfăşurarea activităţii de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale sunt: loialitatea, consecvenÅ£a, implicarea, integritatea, colaborarea ÅŸi fair-play-ul.
Bobul, sania, skeletonul ÅŸi/sau sania pe piste naturale reprezintă scopul comun care ne uneÅŸte în activitatea federaÅ£iei noastre. PerformanÅ£ele sportive obÅ£inute la competiÅ£ia supremă – Jocurile Olimpice trebuie să fie obiectivul nostru simplu ÅŸi concret. Atmosfera concurenÅ£ială pentru realizarea acestora ne va determina să dăm cele mai bune rezultate. EsenÅ£a activităţii tuturor membrilor afiliaÅ£i ai federaÅ£iei noastre poate fi o dispută, la general, ÅŸi anume aceea că: „a munci în echipă” ÅŸi a „a fi cel mai bun” sunt două Å£inte care par să se excludă reciproc. Însă toÅ£i membrii federaÅ£iei noastre îÅŸi doresc să fie cei mai buni, dar îÅŸi doresc să lucreze ÅŸi în echipă. În acelaÅŸi timp, îÅŸi doresc să lupte laolaltă pentru a câÅŸtiga în faÅ£a unei alte naÅ£iuni. Colaborarea între membrii afiliaÅ£i, nu înlocuieÅŸte competiÅ£ia, însă direcÅ£ionarea competiÅ£iei trebuie să facă către exterior ÅŸi colaborarea trebuie să aibă loc în interiorul federaÅ£iei.

Scopul Strategiei este asigurarea cadrului dezvoltării continue, a organizării ÅŸi funcÅ£ionării performante a acÅ£ivităţii de bob, sanie ÅŸi skeleton din România.

          În vederea realizării acestui scop se vor urmări îndeplinirea următoarelor obiective:

  • Dezvoltarea ÅŸi promovarea bobului, saniei, skeletonului ÅŸi saniei pe teritoriul României, sub toate formele admise de forurile sportive internaÅ£ionale de specialitate ÅŸi fără nici un fel de discriminare pe motive politice, religioase, rasiale, de naÅ£ionalitate, sex sau vârstă;

  • Organizarea, conducerea, controlul ÅŸi sprijinirea activităţii de bob, skeleton ÅŸi sanie de competiÅ£ie pe plan naÅ£ional;

  • Promovarea bobului, skeletonului ÅŸi saniei de competiÅ£ie din România, prin echipele naÅ£ionale ÅŸi cele ale cluburilor, în competiÅ£iile internaÅ£ionale:

    • Cupe Mondiale, Cupe Europene, Cupe Intercontinentale, Cupa NaÅ£iunilor Campionate Mondiale ÅŸi Europene

    • Reprezentarea României la Jocurile Olimpice de Tineret Innsbruck  – 2012

    • Reprezentarea României la Jocurile Olimpice de Iarnă Soci– 2014;

  • Dezvoltarea ÅŸi statornicirea unor legături constante între federaÅ£ie, asociaÅ£iile judeÅ£ene ÅŸi cluburile de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale, în cadrul unui sistem bazat pe autonomie, răspundere, încredere, transparenţă, loialitate ÅŸi coeziune;

  • Dezvoltarea relaÅ£iilor de colaborare ÅŸi parteneriat între federaÅ£ie, Autoritatea NaÅ£ională pentru Sport ÅŸi Tineret, Ministerul EducaÅ£iei Cercetării Tineretului ÅŸi Sportului, Comitetul Olimpic ÅŸi Sportiv Român, precum ÅŸi cu federaÅ£iile internaÅ£ionale de specialitate – F.I.B.T. ÅŸi F.I.L. ÅŸi cu federaÅ£iile de specialitate ale altor naÅ£iuni;

  • Atragerea autorităţilor administraÅ£iilor publice locale în organizarea ÅŸi susÅ£inerea activităţii sportive precum ÅŸi promovarea parteneriatului public-privat;

  • Asigurarea resurselor necesare desfăşurării optime a activităţii de bob, sanie ÅŸi skeleton;

  • Elaborarea ÅŸi organizarea sistemului competiÅ£ional intern prin care să se asigure desfăşurarea de campionate ÅŸi competiÅ£ii de bob, sanie ÅŸi skeleton la toate nivelurile, un cadru obiectiv pentru derularea acestora, ierarhizarea valorică a sportivilor ÅŸi a cluburilor participante, precum ÅŸi desemnarea campionilor României;

  • Dezvoltarea activităţii sportive ÅŸcolare ÅŸi universitare de sanie ÅŸi skeleton.

  • Organizarea procesului de selecÅ£ie, formare, pregătire ÅŸi perfecÅ£ionare continuă a sportivilor care practică bobul, skeletonul ÅŸi sania, în concordanţă cu evoluÅ£iile ÅŸi cerinÅ£ele performanÅ£iale de pe plan internaÅ£ional;

  •  Ridicarea nivelului performanÅ£ial al sportivilor care practică bobul, sania ÅŸi skeletonul prin creÅŸterea indicatorilor sportivi de calitate, cantitate, financiari ÅŸi prin creÅŸterea culturii sportive.

  •  Prevenirea încălcării statutului, regulamentelor ÅŸi normelor F.R.B.S. ÅŸi ale F.I.B.T. ÅŸi F.I.L.;

  •  Promovarea toleranÅ£ei ÅŸi a spiritului de fair-play în activitatea de bob, sanie ÅŸi skeleton de competiÅ£ie;

  •  Prevenirea ÅŸi reprimarea consumului substanÅ£elor înterzise ÅŸi a metodelor neregulamentare destinate să mărească în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să modifice rezultatele competiÅ£iilor de bob, skeleton ÅŸi/sau sanie prin acÅ£iuni comune cu AgenÅ£ia NaÅ£ională Anti Doping;

  •  Formarea, perfecÅ£ionarea continuă ÅŸi ridicarea nivelului de calificare ÅŸi/sau clasificare a specialiÅŸtilor pentru bob, sanie ÅŸi skeleton în corelaÅ£ie cu nevoile organizării ÅŸi desfăşurării optime a activităţii din aceste ramuri de sport în colaborare cu Centrul NaÅ£ional de Formare ÅŸi PerfecÅ£ionare al Antrenorilor, Institutul NaÅ£ional de Cercetare pentru Sport, universităţile cu facultăţi de educaÅ£ie fizică ÅŸi sport din Å£ară;

  •  Atragerea ÅŸi implicarea cercetării ÅŸtiinÅ£ifice ÅŸi a medicinei sportive în obiectivizarea ÅŸi dirijarea procesului de selecÅ£ie, pregătire, participare în competiÅ£ii, refacere ÅŸi recuperare a sportivilor la nivelul cluburilor ÅŸi al reprezentativelor naÅ£ionale  - Institutul NaÅ£ional de Cercetare pentru Sport, Institutul NaÅ£ional de Medicină Sportivă, AgenÅ£ia NaÅ£ională Anti Doping, precum ÅŸi în formarea ÅŸi perfecÅ£ionarea continuă a specialiÅŸtilor din activitatea de bob, skeleton ÅŸi sanie;

  •  Dezvoltarea bazei materiale de interes naÅ£ional destinată bobului, skeletonului ÅŸi saniei de competiÅ£ie în România, asigurarea condiÅ£iilor optime pregătirii sportivilor ÅŸi organizării de competiÅ£ii oficiale;

  •  Reprezentarea ÅŸi apărarea intereselor bobului, skeletonului ÅŸi saniei de competiÅ£ie româneÅŸti pe plan intern ÅŸi internaÅ£ional;

  •  Lărgirea relaÅ£iilor de cooperare cu federaÅ£iile similare din alte ţări ÅŸi asigurarea reprezentării bobului, skeletonului ÅŸi saniei de competiÅ£ie din România în competiÅ£iile sportive ÅŸi în organismele internaÅ£ionale la care F.R.B.S. este afiliată;

  •  Păstrarea ÅŸi promovarea valorilor etice ÅŸi a principiilor fundamentale ale sportului ÅŸi olimpismului în rândul practicanÅ£ilor ÅŸi susÅ£inătorilor bobului, saniei ÅŸi skeletonului din România.

Factorii cheie pentru îndeplinirea obiectivelor strategice sunt reprezentaÅ£i de structurarea programelor federaÅ£iei pe cinci planuri de acÅ£iune, ceea ce ne permite un management prin delegare ÅŸi o bună urmărire a activităţii pe ansamblu: 
â–º planul de marketing
► planul relaţional
â–º planul financiar
â–º planul tehnic
► planul operaţional

  • PLANUL DE MARKETING

  • Definirea ÅŸi consolidarea unei bune imagini a F.R.B.S. pe plan naÅ£ional ÅŸi internaÅ£ional.

  • Sprijinirea membrilor afiliaÅ£i pentru dezvoltarea unor politicii proprii de activitate sportivă ÅŸi investiÅ£ională.

  • Asigurarea unui sistem informatic performant în scopul culegerii, prelucrării, stocării, arhivării ÅŸi răspândirii informaÅ£iilor din bob, sanie ÅŸi skeleton, realizarea ÅŸi actualizarea site-ului F.R.B.S.

  • Asigurarea unui flux informaÅ£ional eficient ÅŸi operativ între A.N.S.T., F.R.B.S., C.O.S.R., parteneri ai federaÅ£iei ÅŸi celelalte instituÅ£ii cu atribuÅ£ii în sport.

  • Consolidarea relaÅ£iilor cu cele două federaÅ£ii internaÅ£ionale – F.I.B.T. ÅŸi F.I.L.

  • PLANUL RELAÅ¢IONAL

1.Dezvoltarea relaÅ£iilor de colaborare/parteneriat  cu Autoritatea NaÅ£ională pentru Sport ÅŸi Tineret din cadrul Ministerului EducaÅ£iei Cercetării Sportului ÅŸi Tineretului, Comitetul Olimpic ÅŸi Sportiv Român, cât ÅŸi cu intituÅ£iile administraÅ£iei publice centrale ÅŸi locale cu atribuÅ£ii în domeniul sportului, precum ÅŸi cu alÅ£i parteneri de drept public ÅŸi privat.
2.Cultivarea relaţiilor de cooperare cu federaţiile naţionale similare ale altor ţări.
3.Dezvoltarea, promovarea ÅŸi sprijinirea bobului, saniei ÅŸi skeletonului de competiÅ£ie în plan naÅ£ional ÅŸi internaÅ£ional prin organizarea în România a unor competiÅ£ii oficiale internaÅ£ionale.

  • PLANUL FINANCIAR

1.Concentrarea eforturilor de a stopa trendul descendent al resurselor financiare, datorită reducerii finanţării pentru programele propuse, ca efect direct al crizei financiare.
2.SusÅ£inerea obiectivelor de performanţă, prioritare în finaÅ£are vor fi JOT 2012, JO 2014 cu sprijinul C.O.S.R. pentru sportivii nominalizaÅ£i în loturile olimpice.
3.Folosirea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie şi/sau atrase prin asigurarea transparenţei cheltuielilor din activitatea sportivă.
4.Diversificarea acţiunilor de atragere a fondurilor financiare pentru creşterea nivelului finanţării programelor sportive.
5.CreÅŸterea ponderii surselor de finanÅ£are private în bugetul anual pentru activitatea sportivă, în principal prin amplificarea parteneriatului public-privat.
6.Elaborarea unor măsuri de eficientizare a finanţării activităţii sportivilor din loturile naÅ£ionale, în scopul asigurării continuităţii în pregătire cu aportul cluburilor unde aceÅŸtia sunt legitimaÅ£i ÅŸi cu disponibilizarea unor resurse financiare ce vor fi redirecÅ£ionate către marea performanţă ÅŸi/sau activitatea cu juniorii.
7.Atragerea şi implicarea autorităţilor publice locale pentru susţinerea activităţii de bob, sanie, skeleton şi sanie pe piste naturale.
8.Alocarea de fonduri, din bugetul federaÅ£iei pentru stimularea promotorilor de talente, în cazul premierii sportivului care a obÅ£inut o performanţă notabilă.
9.Oferirea de titluri, distincÅ£ii, recompense materiale ÅŸi financiare în conformitate cu performanÅ£ele obÅ£inute atât sportivilor, cât ÅŸi colectivelor tehnice.
10.Asigurarea unui venit constant, de natura indemnizaÅ£iilor, sportivilor ÅŸi colectivului tehnic, conform reglementărilor în vigoare.
11.SusÅ£inerea introducerii în nomenclatorul „Clasificarea ocupaÅ£iilor din România” a activităţii de sportiv, fie amator sau profesionist ÅŸi pe de altă parte, a recunoaÅŸterii vechimii în activitatea sportivă.
12.Promovarea ideii de revizuire a salarizării antrenorilor prin echivalarea categoriilor cu gradele profesorilor din învăţământ.

  • PLANUL TEHNIC

  • Continuarea selecÅ£iei, pregătirii ÅŸi susÅ£inerii loturilor naÅ£ionale pentru participarea în competiÅ£iile majore: campionate mondiale, campionate europene ÅŸi cupe mondiale.

  • SelecÅ£ie permanentă, pregătirea ÅŸi participarea loturilor naÅ£ionale la prima ediÅ£ie a Jocurilor Olimpice pentru Tineret 2012 – bob, sanie, skeleton.

  • Actualizarea ÅŸi îmbunătăţierea orientării metodologice, în concordanţă cu cerinÅ£ele activităţii de bob, sanie ÅŸi skeleton de performanţă, a regulamentelor interne ÅŸi internaÅ£ionale.

  • Optimizarea cadrului unic de selecÅ£ie la nivel naÅ£ional, elaborat de comisiile tehnice de specialitate bob-skeleton ÅŸi sanie; corelarea obiectivelor de selecÅ£ie, evoluÅ£ie ÅŸi promovare ale unităţilor sportive afiliate, cu obiectiv final Jocurile Olimpice de Iarnă Sochi 2014 pentru toate disciplinele ÅŸi probele sportive.

  • SusÅ£inerea activităţii la nivelul copiilor ÅŸi juniorilor în structuri specializate – centre de excelenţă ÅŸi promovarea acestora în loturile naÅ£ionale.

  • Elaborarea de criterii exigente specifice pentru selecÅ£ia ÅŸi promovarea sportivilor în loturile de perspectivă ale C.O.S.R. în vederea participării României la Jocurile Olimpice – “ Pol România” „Pol SperanÅ£e”

  • SusÅ£inerea ÅŸi încurajarea practicării bobului, saniei ÅŸi skeletonului în instituÅ£iile de învăţământ superior ÅŸi organizarea de competiÅ£ii sportive universitare.

  • Utilizarea competiÅ£iilor ÅŸcolare ÅŸi universitare ca sursă de verificare a selecÅ£iei.

  • Extinderea acÅ£iunilor de selecÅ£ie în localităţile învecinate localităţii unde există o structură sportivă afiliată la federaÅ£ie.

  • Stimularea interesului de a practica bobul/sania/skeletonul; organizarea unor competiÅ£ii de masă, care să includă o arie cât mai largă de participanÅ£i, competiÅ£ii cu caracter demonstrativ ÅŸi pentru promovarea sporturilor noastre; atragerea tinerilor talentaÅ£i în structurile sportive afiliate federaÅ£iei; asigurarea emulaÅ£iei în cadrul cluburilor sportive, la nivelul fiecărei grupe de sportivi.

  • Oferirea de premii stimulative la competiÅ£iile de masă.

  • CreÅŸterea numărului sportivilor de performanţă ÅŸi menÅ£inerea lor până la vârsta marii performanÅ£e pe plan mondial în activitatea de bob/sanie/skeleton/sanie pe piste naturale.

  • CreÅŸterea numărului membrilor afiliaÅ£i care au activitate de nivel internaÅ£ional, ai căror sportivi să obÅ£ină clasări în ierarhia mondială.

  •  Ridicarea nivelului performanÅ£ial al sportivilor care practică bobul/sania/skeletonul.

  •  Emiterea unor norme specifice privind  redimensionarea componenÅ£ei a loturilor naÅ£ionale prin susÅ£inerea sportivilor de performanţă ÅŸi a colectivelor tehnice în aÅŸa fel încât să se participe în toate disciplinele bob,sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale.

  •  Responsabilizarea membrilor afiliaÅ£i ÅŸi a tuturor celor implicaÅ£i în activitatea de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale privind controlul medical al sportivilor, asistenÅ£a medicală la competiÅ£ii, obligativitatea avizului medical pentru sportivi la antrenamente ÅŸi competiÅ£ii.

  •  Prevenirea, reprimarea substanÅ£elor înterzise ÅŸi a metodelor neregulamentare destinate să mărească în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să modifice rezultatele competiÅ£iilor de bob, skeleton ÅŸi/sau sanie împreună cu AgenÅ£ia NaÅ£ională Anti Doping.

  •  Sprijinirea membrilor afiliaÅ£i în obÅ£inerea de fonduri pentru investiÅ£ii ÅŸi echipamente specifice activităţii pentru asigurarea unui nivel optim de practicare ÅŸi participare în competiÅ£ii oficiale, pentru toate grupele de performanţă ÅŸi categorii de vârstă la disciplina bob/sanie/skeleton ÅŸi/sau sanie pe piste naturale.

  •  Oferirea de sprijin logistic proiectelor administraÅ£iei publice locale în vederea obÅ£inerii finanţării necesare pentru realizarea unor obiective moderne la standarde internaÅ£ionale.

  •  Atragerea partenerilor din sectorul privat în finanÅ£area lucrărilor de investiÅ£ii ÅŸi desfăşurarea unor campanii de sensibilizare a administraÅ£iilor publice locale unde există tradiÅ£ie, afinităţi sau specific local privind necesitatea completării infrastructurii sportive cu obiective sportive destinate bobului/sanie/skeletonului ÅŸi/sau sanie pe piste naturale.

  •  Promovarea standardelor  privind construcÅ£ia ÅŸi dotarea bazelor sportive pentru bob, sanie, skeleton, sanie pe piste naturale.

  •  IniÅ£ierea de proiecte legislative privind armonizarea cadrului legislativ în domeniul sportului.

  • PLANUL OPERAÅ¢IONAL

  • Formarea, pregătirea ÅŸi perfecÅ£ionarea continuă a sportivilor care practică bobul, sania,  skeletonul ÅŸi sania pe piste naturale, în concordanţă cu evoluÅ£iile ÅŸi cerinÅ£ele performanÅ£iale de pe plan internaÅ£ional;

  • Deplasarea la competiÅ£iile oficiale internaÅ£ionale de anvergură în toate diciplinele, cu un număr suficient de sportivi, care să participe în toate probele ÅŸi la toate categoriile de vârstă.

  • Asigurarea participării în circuitul competiÅ£iilor oficiale internaÅ£ionale, în colaborare cu cluburile sportive, a sportivilor tineri, cu potenÅ£ial, care nu sunt, la momentul respectiv, componenÅ£i ai lotului naÅ£ional.

  • Delegarea reprezentării României, la competiÅ£iile care nu fac obiectul activităţii loturilor naÅ£ionale, unităţilor sportive care solicită participarea cu proprii sportivi.

  • CreÅŸterea numărului de competiÅ£ii sportive interne.

  • Omologarea ÅŸi recompensarea recordurilor naÅ£ionale pe diciplină/probă sportivă.

  • Alegerea locaÅ£iilor de desfăşurare a competiÅ£iilor în funcÅ£ie de probabilitatea existenÅ£ei concentraÅ£iilor de participanÅ£i.

  • Elaborarea unor norme interne privind acordarea de facilităţi unităţilor sportive, pentru susÅ£inerea participării numeroase în competiÅ£iile oficiale interne.

  • Organizarea de competiÅ£ii demonstrative cu precădere în mediul rural, mediatizate prin presa locală, radio, cât ÅŸi prin afiÅŸe, pliante, fluturaÅŸi, etc.

  •  Adresarea de invitaÅ£ii oficialilor autorităţilor locale, dar ÅŸi din localităţile limitrofe localităţii unde se desfăşoară competiÅ£ia.

  •  SusÅ£inerea organizării de competiÅ£ii ÅŸi/sau de stagii de pregătire centralizată cu participare internaÅ£ională pe teritoriul României, depunerea de candidaturi pentru desfăşurarea în România a unor competiÅ£ii din calendarul federaÅ£iilor internaÅ£ionale de specialitate.

  •  Întărirea rolului structurilor sportive, încurajarea înfiinţării asociaÅ£iilor judeÅ£ene de bob ÅŸi sanie.

  •  CreÅŸterea numărului de participanÅ£i în cadrul campionatelor sportive ÅŸcolare.

  •  ÎnfiinÅ£area competiÅ£iei universitare.

  •  Lărgirea ÅŸi întinerirea corpului de arbitrii bob-sanie în România ÅŸi promovarea lor ca arbitrii internaÅ£ionali.

  •  ÎnfiinÅ£area de centre de excelenţă, în colaborare cu M.E.C.T.S. ÅŸi C.O.S.R.

  •  Dezvoltarea ÅŸi statornicirea unor legături constante între federaÅ£ie, asociaÅ£iile judeÅ£ene ÅŸi cluburile de bob, skeleton ÅŸi sanie, în cadrul unui sistem bazat pe autonomie, răspundere, încredere, transparenţă, loialitate ÅŸi coeziune.

  •  Prevenirea încălcării statutului, regulamentelor ÅŸi normelor F.R.B.S. ÅŸi ale F.I.B.T. ÅŸi F.I.L.

  •  Promovarea ÅŸi susÅ£inerea activităţii de informare, de prevenire ÅŸi combatere a faptelor care contravin spiritului de sportivitate desfăşurate de către Comisia NaÅ£ională de Diciplină Sportivă, AgenÅ£ia NaÅ£ională Anti Doping, Comisiei de Etică a C.O.S.R. în vederea îmbunătăţirii stării diciplinare.

  •  Stabilirea unui sistem coerent de sancÅ£iuni, corespunzător disicplinelor bob, sanie, skeleton ÅŸi a unui cadru unitar privind instanÅ£ele disciplinare ÅŸi acÅ£iunea lor, măsuri concretizate în actualizarea regulamentelor de diciplină ÅŸi funcÅ£ionare a comisiilor de specialitate.

  •  Organizarea de cursuri de perfecÅ£ionare a antrenorilor de bob-sanie.

  •  Organizarea de acÅ£iuni pentru atragerea, pregătirea ÅŸi promovarea voluntarilor în activitatea de bob, sanie ÅŸi skeleton.

  •  Organizarea periodică pe plan naÅ£ional, judeÅ£ean, zonal a unor sesiuni de comunicări pentru prezentarea rezultatelor ÅŸi concluziilor activităţii de performanţă în colaborare cu direcÅ£iile judeÅ£ene pentru tineret ÅŸi sport.

  •  Derularea unor campanii publicitare în presă, dar ÅŸi la televiziune pentru promovarea specificului, tradiÅ£iei ÅŸi realizărilor din activitatea de bob sanie care să stimuleze favorabil practicarea, participarea ÅŸi implicarea a cât mai multor persoane.

  • REZULTATE ÅžI EVALUARE

Rezultatele dorite prin aplicarea direcÅ£iilor de acÅ£iune în vederea realizării obiectivelor enunÅ£ate în acest program strategic pentru perioada ciclului olimpic 2010 – 2014 sunt:

  • CreÅŸterea interesului pentru practicarea bobului, saniei, skeletonului ÅŸi saniei pe piste naturale în România;

  • Asigurarea resurselor necesare desfăşurării optime a activităţilor loturilor naÅ£ionale;

  • Implementarea coerentă a sistemului unitar de selecÅ£ie, pregătire, participare ÅŸi clasare a sportivilor care practică bobul, sania, skeletonul ÅŸi sania pe piste naturale, cu obiectiv final 2014;

  • CreÅŸterea rezultatelor sportive;

  • Scăderea numărului de membrii afiliaÅ£i inactivi;

  • ConstrucÅ£ia/modernizarea unor baze sportive la standarde internaÅ£ionale;

  • Aprecierea imaginii F.R.B.S. pe plan intern ÅŸi internaÅ£ional;

  • CreÅŸterea interesului ÅŸi satisfacÅ£iei sportivilor practicanÅ£i ÅŸi a colectivelor tehnice din bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale;

Monitorizarea se va face pe criterii de eficienţă, va fi un proces continuu cu interpretare a rezultatelor anuală.
Procesul de implementare ÅŸi monitorizare se vor încheia în anul 2014 cu evaluarea finală care va cuprinde factorii de succes sau eÅŸuare care au influenÅ£at atingerea obiectivelor.
Instituţia abilitată să efectueze ambele operaţiuni este F.R.B.S.
O serie de atribuţii din cadrul monitorizării, mai ales cele din sfera selecţiei, şi/sau a bazei materiale vor reveni membrilor afiliaţi şi organelor administraţiei publice centrale şi locale.
În concordanţă cu rezultatele implementării ÅŸi a noilor necesităţi identificate se vor elabora etapele ulterioare, bazate pe feed-back ÅŸi eventualele schimbări survenite în cadrul activităţii de bob, sanie, skeleton pe plan intern ÅŸi internaÅ£ional.
Cu siguranţă însă că obiectivul privind dezvoltarea bazei materiale de bob, sanie, skeleton ÅŸi sanie pe piste naturale va trebui permanentizat, procesul de modernizare ÅŸi dezvoltare fiind unul continuu, dat de progresul tehnic ÅŸi ÅŸtiinÅ£ific în materie.

Fiecare ciclu olimpic are rolul lui în alegerea celei mai bune strategii pentru activitatea din prezent. Desigur, etapa alegerii prezentei variante se detaÅŸează ca importanţă, întrucât selectarea acesteia a trebuit să Å£ină seama de o multitudine de criterii, cele mai frecvente fiind: poziÅ£ionarea în clasamentele oficiale internaÅ£ionale a sportivilor noÅŸtrii, longetivitatea în bob/sanie/skeleton/sanie pe piste naturale, rolul F.R.B.S., evoluÅ£ia sporturilor noastre pe plan mondial, concurenÅ£a celorlalte naÅ£iuni, etc.

          Elaborarea acestui document confirmă faptul că principalii factori care vor contribui la obÅ£inerea succesului aÅŸteptat sunt:

â–ºSportivii agrenaÅ£i în realizarea obiectivelor de performanţă trebuie să fie excepÅ£ionali;

►Selecţia, pregătirea şi participarea sportivilor care practică bobul, sania, skeletonul şi sania pe piste naturale trebuie să fie făcute eficient;

â–ºÎn activitatea de conducere ÅŸi administrare a resurselor umane este nevoie de creativitate;

►Aportul fiecărui membru al federaţiei.

bottom of page